AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Pagani Huayra BC in hardcore maatpak

Exclusieve Italiaan naar hoger niveau

Pagani Huayra BC
Pagani Huayra BC
Pagani Huayra BC
Pagani Huayra BC
Pagani Huayra BC
Pagani Huayra BC
Pagani Huayra BC
Pagani Huayra BC
Pagani Huayra BC

Bij het zien van een Huayra zal niemand denken dat de eigenaar traag van zijn plek komt bij het stoplicht. Om echt elke twijfel weg te nemen, heeft Pagani de Huayra BC gepresenteerd.

De Huayra kennen we als de opvolger van de Zonda, een auto waarvan wekelijks een speciale gelimiteerde versie werd gepresenteerd. Van de Huayra hebben we nog weinig andere varianten gezien, tot vandaag: de Huayra BC is hier.

De Huayra BC - BC staat voor Benny Caiola, een beroemde Italiaanse verzamelaar van Italiaanse sportwagens die in 2010 overleed - kan gezien worden als de overtreffende trap van de Huayra. De normaal 700 of 730 pk sterke biturbo 6,0-liter V12 krijgt er extra kracht bij en levert nu 800 pk. Ook het koppel neemt toe, en wel van 1.000 Nm tot 1.098 Nm.

Voor extremere prestaties is de Huayra eveneens op een dieet gezet. De exclusieve supercar legt nu 132 kilo minder in de schaal, waardoor het totaalgewicht uitkomt op 1.218 kilo. Verder is nagenoeg elk stuk van de koets herzien, fijngeslepen en extra aerodynamisch gemaakt.

Schakelen gaat door middel van een nieuwe transmissie, die zijn werk voortaan sneller doet. De bak schakelt nu in 75 in plaats van 150 ms van verzet naar verzet. Hoe rap de nieuweling is, weten we nog niet. De reguliere Huayra had voor een sprint vanuit stilstand naar 100 km/h 3,3 tellen nodig. Interesse? Helaas, alle 20 exemplaren zijn inmiddels verkocht en wel voor 2,3 miljoen euro per stuk.

Lezersreacties (24)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Corolla G6R
Corolla G6R
  • 0
Wat een geluk als je een van de 20 bent die er een heeft kunnen kopen. De cijfers zijn behoorlijk indrukwekkend. Toch nog 132kg kunnen besparen. 1218kg met een Twin Turbo V12 is echt een prestatie! Maar over het uiterlijk ben ik nog niet overtuigd of ik hem mooier vind dan de standaard versie. De wielen vind ik wel een enorme vooruitgang. Wellicht dat een andere kleurstelling helpt. Met die stickers en carbon klep aan de voorkant lijkt het allemaal wat aftermarket nu. Dat kan Pagani mooier heb ik gezien.
JDx
JDx
  • 0
Ik dacht altijd dat het Huyara was, ach dan krijg je ook leuke plaatjes op Google.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Is het geen Argentijn ipv Italiaan?
ST Line
ST Line
  • 1
Prachtig, wat een Kanon! Wat een beleving en wat een geweldig geluid! Mooi dat dit nog kan! Ga zo door Pagani!
EWi e
EWi e
  • 0
Normaal vind ik de Pagani Huayra de mooiste auto die er is maar deze versie sla ik over... Te hoog sjonnie gehalte als je het mij vraagt.

Doe mij de 'gewone' uitvoering maar in het rood...
Anoniem
Anoniem
  • 1
Dat noem ik nog eens een interieur.
APT
APT
  • 0
Geweldig merk.. Dat interieur!!! Doe mij maar een Pagani als ik ooit het geld ervoor zou hebben.
Malt007
Malt007
  • 0
Aardige power to weight ratio. Ben aardig benieuwd naar een sprintwedstrijdje tussen deze en de andere 3 hypercars. Als de Huayra zijn pk's (en 1098nm's) kwijt kan dan moet dit wel de snelste van de 4 zijn.

Nu nog een hybride versie waarbij de voorwielen aangedreven worden door een electromotor en de andere 3 kunnen wel inpakken.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@APT

Mag je ook wel gelijk verhuizen lijkt mede een drama om met zo'n pagani in Nederland te rijden.
Maar uiteraard het ultieme speelgoed dit.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Qua uiterlijk een van de mooiste, qua prestaties heeft Koenigsegg de 1:1 al gehaald, echter komt Pagani steeds meer in de buurt.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@FHP-fan. Een mooi vergelijk tussen de Koenigsegg One:1 en de Pagani Huayra BC.
Eigenlijk is het beste als je beide gewoon kon aanschaffen. Daarbij nog een LaFerrari van iemand die er één heeft kopen en je hebt wel denk ik de 3 beste hypercars van het moment in het bezit. Een McLaren P1 laat ik nog even buiten beschouwing.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Zonde om een mooie auto als deze zo te kl*te! Heb er geen andere woorden voor.
Anoniem
Anoniem
  • 0
800 pk en meer dan 1000 nm aan koppel alleen op de achterwielen, met een gewicht van nog geen 1300 kg. Dat wordt zoeken naar tractie, en zal de sprint naar de 100 niet binnen de 3 seconden afleggen. Maar daarboven word je afgeschoten.
Het exterieur vind ik overdreven, en het interieur lijkt meer op een bordeel. Niet mijn bier.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ Alpina
Als je deze niet mooi vindt moet je hem gewoon keer niet kopen. Wacht je op de volgende special edition.
20V Turbo
20V Turbo
  • 0
Persoonlijk vind ik het uiterlijk niet aansprekend. Het rijden, als ik de test redacteuren mag geloven, lijkt me ontzettend gaaf! Puur daarvoor zou ik er 1 willen hebben. Mijn autohartje gaat er sneller van kloppen. De techniek erin is een jongensdroom. Wat een brok geweld! Formule 1 (ish) met een straat jasje. Heerlijk!
Anoniem
Anoniem
  • 1
Tja, leuk voor op een poster boven het puisterige puberbed. Het raakt mij niet!
Anoniem
Anoniem
  • 0
@H Bleeker
Als ik een supercar zou willen kopen, dan moet doet bruikbaar zijn. En dat is een Pagani allerminst.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ Alpina
Vraag is 99/100 niet willen maar kunnen
Anoniem
Anoniem
  • 0
Doe mij maar een Zonda GR.