
Pagani Huayra BC in hardcore maatpak
Exclusieve Italiaan naar hoger niveau
Bij het zien van een Huayra zal niemand denken dat de eigenaar traag van zijn plek komt bij het stoplicht. Om echt elke twijfel weg te nemen, heeft Pagani de Huayra BC gepresenteerd.
De Huayra kennen we als de opvolger van de Zonda, een auto waarvan wekelijks een speciale gelimiteerde versie werd gepresenteerd. Van de Huayra hebben we nog weinig andere varianten gezien, tot vandaag: de Huayra BC is hier.
De Huayra BC - BC staat voor Benny Caiola, een beroemde Italiaanse verzamelaar van Italiaanse sportwagens die in 2010 overleed - kan gezien worden als de overtreffende trap van de Huayra. De normaal 700 of 730 pk sterke biturbo 6,0-liter V12 krijgt er extra kracht bij en levert nu 800 pk. Ook het koppel neemt toe, en wel van 1.000 Nm tot 1.098 Nm.
Voor extremere prestaties is de Huayra eveneens op een dieet gezet. De exclusieve supercar legt nu 132 kilo minder in de schaal, waardoor het totaalgewicht uitkomt op 1.218 kilo. Verder is nagenoeg elk stuk van de koets herzien, fijngeslepen en extra aerodynamisch gemaakt.
Schakelen gaat door middel van een nieuwe transmissie, die zijn werk voortaan sneller doet. De bak schakelt nu in 75 in plaats van 150 ms van verzet naar verzet. Hoe rap de nieuweling is, weten we nog niet. De reguliere Huayra had voor een sprint vanuit stilstand naar 100 km/h 3,3 tellen nodig. Interesse? Helaas, alle 20 exemplaren zijn inmiddels verkocht en wel voor 2,3 miljoen euro per stuk.
Lezersreacties (24)
Reageren







Doe mij de 'gewone' uitvoering maar in het rood...



Nu nog een hybride versie waarbij de voorwielen aangedreven worden door een electromotor en de andere 3 kunnen wel inpakken.

Mag je ook wel gelijk verhuizen lijkt mede een drama om met zo'n pagani in Nederland te rijden.
Maar uiteraard het ultieme speelgoed dit.



Eigenlijk is het beste als je beide gewoon kon aanschaffen. Daarbij nog een LaFerrari van iemand die er één heeft kopen en je hebt wel denk ik de 3 beste hypercars van het moment in het bezit. Een McLaren P1 laat ik nog even buiten beschouwing.



Het exterieur vind ik overdreven, en het interieur lijkt meer op een bordeel. Niet mijn bier.

Als je deze niet mooi vindt moet je hem gewoon keer niet kopen. Wacht je op de volgende special edition.



Als ik een supercar zou willen kopen, dan moet doet bruikbaar zijn. En dat is een Pagani allerminst.

Vraag is 99/100 niet willen maar kunnen

Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.