AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Pagani C9 op safari
40
Op vakantie in Zuid-Afrika is er meer te spotten dan alleen de 'Big Five'. Laurens Hessing kwam namelijk een ander ongetemd beest tegen, eentje met vier wielen!
Onze lezer meldt in de begeleidende mail: "Ik heb deze foto gemaakt op de 'panoramische route' in Zuid-Afrika, ergens in de buurt van Lydenburg. Ik had de auto's al eerder zien rijden, maar niet de kans gekregen om te fotograferen. Deze foto is ook de enige die ik kon nemen, omdat het allemaal nogal snel ging."
Laurens vervolgt: "Wat ik wel grappig vond was de tekst op de achterkant: 'Government approved highspeed testing vehicle'. De testrijders deden de titel eer aan, na één bocht was er niet meer over dan een stipje aan de horizon. Kan er natuurlijk ook aan gelegen hebben dat mijn Land Rover Td5 uit 1995 niet sneller ging dan 80-90 kilometer per uur..."
Op de motorkap zat volgens Laurens een Mercedes-ster, maar dat is slechts een rookgordijn. Hij is namelijk ingehaald door de Pagani C9, de auto die de Zonda opvolgt. Er is echter wel degelijk een link met het Duitse merk: ook nu komt de motor weer van AMG. Het is ditmaal geen 7,3-liter V12 meer, maar 'slechts' een 6,0-liter V12. Maar geen nood: door toevoeging van twee turbo's komt het vermogen op ongeveer 700 pk te liggen.
Er is nog een extra link met Mercedes-Benz: de C9 krijgt vleugeldeuren, net als de SLS AMG! Met dit nog extra buitenissige uiterlijk hoopt Pagani de concurrentie van Ferrari, Lamborghini en Koenigsegg op afstand te houden. Horacio Pagani heeft alle vertrouwen in z'n nieuwe product, want speciaal voor de C9 is een nieuwe fabriek gebouwd. We hopen op een onthulling op de Autosalon van Parijs, maar officieel weten we nog niets.
Laurens vervolgt: "Wat ik wel grappig vond was de tekst op de achterkant: 'Government approved highspeed testing vehicle'. De testrijders deden de titel eer aan, na één bocht was er niet meer over dan een stipje aan de horizon. Kan er natuurlijk ook aan gelegen hebben dat mijn Land Rover Td5 uit 1995 niet sneller ging dan 80-90 kilometer per uur..."
Op de motorkap zat volgens Laurens een Mercedes-ster, maar dat is slechts een rookgordijn. Hij is namelijk ingehaald door de Pagani C9, de auto die de Zonda opvolgt. Er is echter wel degelijk een link met het Duitse merk: ook nu komt de motor weer van AMG. Het is ditmaal geen 7,3-liter V12 meer, maar 'slechts' een 6,0-liter V12. Maar geen nood: door toevoeging van twee turbo's komt het vermogen op ongeveer 700 pk te liggen.
Er is nog een extra link met Mercedes-Benz: de C9 krijgt vleugeldeuren, net als de SLS AMG! Met dit nog extra buitenissige uiterlijk hoopt Pagani de concurrentie van Ferrari, Lamborghini en Koenigsegg op afstand te houden. Horacio Pagani heeft alle vertrouwen in z'n nieuwe product, want speciaal voor de C9 is een nieuwe fabriek gebouwd. We hopen op een onthulling op de Autosalon van Parijs, maar officieel weten we nog niets.
Lees ook
Autotest
Test: Pagani Utopia – Zelf schakelen voor de ultieme hypercar-experience
Nieuws
Reportage: gewone stervelingen hebben op ‘The Quail’ niets te zoeken
Nieuws
Pagani Utopia Roadster: 864 pk sterke V12 en vol details
Nieuws
Pagani Huayra Epitome is heerlijk handbak-monster
Nieuws