AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Overzicht: gemiddelde aanschafprijs per segment

Auto's in '16 minder duur dan in '15

Multitest A-segment
De gemiddelde aanschafprijs van auto's ligt dit jaar iets lager dan in in 2015. Dankzij Bovag en RAI weten we niet alleen dat, maar ook wat een auto per segment gemiddeld kost.

Ieder jaar geven Bovag en Rai het drukwerk 'Mobiliteit in cijfers' uit. Het is een schat aan nuttige of anderszins interessante informatie. Zo leren we dit jaar dat de gemiddelde aanschafprijs van auto's weer onder de 30.000 euro is gezakt. Met 29.622 euro is komt het bedrag lager uit dan vorig jaar, toen een a uto gemiddeld 31.032 euro uit de zak van de eerste eigenaar klopte.

Daar moet wel bij worden aangetekend dat het onderscheid tussen het gemiddelde en de modus in dit geval erg belangrijk is. Het B-segment, dat van de Ford Fiesta dus, is namelijk veruit het populairst en levert bij lange na geen vraagprijzen van 30.000 euro op. In dit deel van de markt ligt de gemiddelde verkoopwaarde op 19.321 euro. Een segment lager, het zogenaamde A-segment van de Kia Picanto en Renault Twingo dus, levert een prijskaartje van gemiddeld 13.690 op. Doen we juist een stapje omhoog, dan komen we bij auto's als de Volkswagen Golf terecht. Deze C-segmenters benaderen de gemiddelde verkoopprijs van alle auto's met 30.384 euro het meest.

Daarboven worden de stappen steeds groter. D-segmenters, auto's als de Mazda 6 dus, kosten gemiddeld 44.762 euro. Eén trede hoger komen we in het territorium van de Mercedes E-klasse en BMW 5-serie. Auto's van dat formaat zijn fors duurder en verlangen gemiddeld een transactie van 74.271 euro. Dat is nog niets vergeleken met de 7-series, S-klasses en A8's van deze wereld: voor 141.354 heb je in het F-segment een uiterst gemiddeld exemplaar op de oprit staan.

Een andere populaire klasse is dat van de midi-MPV's. Die op C-segmenters gebaseerde ruimtereuzen kosten gemiddeld zo'n 2.000 euro meer dan hun reguliere zustermodellen en staan voor 32.186 te boek. Compacte SUV's als de Hyundai Tucson en Kia Sportage hebben met 32.235 een soortgelijk prijskaartje.

Helemaal aan de bovenkant van de automarkt vinden we de segmenten die H en I worden genoemd. H duidt dure sportievelingen van bijvoorbeeld Porsche en Ferrari aan, auto's die gemiddeld 141.354 euro kosten. Ze verbleken bij de superlimousines uit het I-segment: de auto's van Rolls-Royce en Bentley mogen pas mee als er gemiddeld 274.369 euro voor is neergeteld.

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.