Overtreffende trap: Alfa 156 GTAm

Alfa Romeo 156
De raceversie van de Alfa 156 GTA werd getransformeerd tot een auto voor de openbare weg. Het prototype, de Alfa 156 GTAm, stond op de Bologna Motor Show.

In het Europese Toerwagenkampioenschap (ETCC) bleek de Alfa 156 GTA zeer succesvol. N. Technology, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de GTA racewagen, bouwde een straatversie van haar kampioensauto. Het prototype, de Alfa 156 GTAm, stond op de Bologna Motor Show.

De cilinderinhoud van de V6 werd vergroot van 3200 tot 3548 cc bij een boring van 97 mm en een slag van 78 mm. De krachtbron levert nu een indrukwekkende 300 pk bij 6800 toeren per minuut en is gekoppeld aan een zesversnellingsbak en een zelfsperrend differentieel met viscokoppeling.

Uiterlijk is de forse achterspoiler van de raceversie vervangen door een kleiner exemplaar. De motorkap en zijpanelen van de sportwagen zijn gemaakt van composietmaterialen, waardoor de 156 GTAm 30 kilo lichter is. De auto staat op forse 19 inch aluminium wielen met banden in de maat 235/35ZR19. De set-up van de auto werd aangepast aan het lagere gewicht en aan de rij-omstandigheden op de openbare weg. Hiervoor zijn Bilstein schokdempers en Eibach veren gemonteerd. In vergelijking met de reguliere Alfa 156 GTA heeft de GTAm grotere Brembo zuigers op 330 mm remschijven vóór.

Over serieuze productie is nog niets bekend.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.