AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

'Overheid moet elektrische auto ook na 2025 stimuleren'

Ook oproep voor 'betalen naar gebruik'

Tesla Model 3 Hyundai Ioniq 6 EV elektrische auto

De Nederlandse overheid zou elektrische auto's langer moeten blijven stimuleren en moeten blijven inzetten op 'betalen naar gebruik'. Dat en meer vindt de Rai Vereniging, dat zich richt tot informateur Ronald Plasterk.

Het kerstreces zit erop en dus wordt er in Den Haag weer druk overlegd tussen informateur Ronald Plasterk en de formerende politieke partijen PVV, NSC, BBB en VVD. De Rai Vereniging hoopt dat in de overleggen ook de mobiliteit in Nederland op tafel ligt en doet alvast enkele suggesties voor de komende jaren. Zo ziet de vereniging graag dat er na 2025 nog fiscale stimulansen zijn voor elektrisch rijden. Dat kost uiteraard geld, dat volgens de Rai Vereniging niet moet worden opgehoest door mensen die nog niet elektrisch rijden. Anders zou autorijden voor een deel van de samenleving mogelijk onbetaalbaar worden, zo vreest men.

Ook het door sommigen zo gevreesde 'betalen naar gebruik', in de volksmond kilometerheffing genoemd, moet volgens de Rai Vereniging op tafel blijven liggen. Het laatste kabinet Rutte zette dat op de agenda voor het volgende decennium en de Rai Vereniging is voorstander van het concept, met daarin een 'milieucomponent'. "Dit stimuleert zuinig rijden en beloont de aanschaf van schone voertuigen, en moedigt duurzaam gedrag aan bij zowel burgers als bedrijven", aldus de vereniging. Verder pleit de importeursbelangenclub onder meer voor verdere investering in laad- en tankinfrastructuur voor emissievrije vrachtauto's, meer inzet op hernieuwbare brandstoffen en het stimuleren van de (al dan niet elektrische) fiets, snorfiets, bromfiets en motorfiets voor woon- werkverkeer.

Lezersreacties (455)

Reageren