Opnieuw zoeken we voor €3.000 een beginnersauto, maar nu een verstandige

Japans of Koreaans

Toyota Aygo occasion

Vorige week toonden we drie budgetoccasions waarmee je je automobiele carrière een nooit meer te vergeten start bezorgt. Gezien de vele en ook uiteenlopende reacties daarop bleken we een gevoelige snaar te hebben geraakt. Er was veel bijval, maar ook kritiek. Waarom zo’n gevoelige Alfa? Waarom een dorstige Amerikaan? Omdat dit de leuke kant van het automobiele spectrum is! Uiteraard is er ook een verstandige kant. Die tonen we deze week.   

Daarom nogmaals drie beginnersauto’s van maximaal drie mille, maar nu zo verstandig mogelijk. En wat is er verstandiger dan een klein wagentje uit Zuidoost-Azië met weinig kilometers? Keuze genoeg: van Daihatsu Cuore tot Hyundai i10 en van Kia Picanto tot Toyota Aygo. Ongetwijfeld vriendelijker voor de portemonnee dan het trio van vorige week, maar of ze ook een glimlach op je gezicht toveren?

Toyota Aygo 1.0-12V VVT-i – 2007 – 72.565 kilometer – €2.799

Als het om betrouwbaarheid gaat, komt Toyota vaak bovendrijven. In het geval van de Aygo is dat gedeeltelijk correct, in die zin dat deze zogeheten Citybug een coproductie met de C1 en de 107 van respectievelijk Citroën en Peugeot was en die modellen in principe niet slechter (of beter) zijn. Het Toyota-beeldmerk wekt echter meer begeerte op, zodat Aygo-occasions gemiddeld net wat duurder zijn. Omdat het aanbod enorm is, is de koopjeshoek toch goed gevuld, zoals met deze Toyota Aygo. We vallen meer voor de lage kilometerstand dan voor zijn vijf voormalige eigenaren. Het vrolijke rood met witte banen doet méér vermoeden dan de basisversie die de 22-XZ-KS is.

Goed, er zit een radio in en voor de veiligheid zijn ABS en twee airbags present, maar daar blijft het bij. Dus: geen achterportieren, geen elektrisch bedienbare zijruiten, geen centrale vergrendeling, laat staan airco of wat dan ook. Aan het materiaalgebruik en details als geïntegreerde hoofdsteunen zie je dat de drieling met de hand op de knip is ontworpen. Anderzijds: wat er niet op zit, kan evenmin kapot. Rijden doet zo’n karretje best vermakelijk. De 68 pk’s van het vrolijk roffelende driepittertje hebben weinig moeite met het wagengewicht van 765 kilo, wat hem tot een lekker handige kruip-door-sluip-doorauto voor de stad maakt. De snelweg schuwt hij evenmin, maar als dat de voornaamste werkplek van je vierwieler wordt, zijn er ruimere, comfortabeler, luxere en veiliger alternatieven. Overigens is er voorin voldoende ruimte en kijk je uit op een speels vormgegeven dashboard. Achterin gaat het, maar de bagageruimte is echt minimaal.  

De lage kilometerstand en de nette staat doen een nog lang leven verwachten en de afschrijving stelt weinig meer voor. Samen met het lage gewicht (zuinig, goedkoop in verzekering en wegenbelasting) zorgt dat ervoor dat wanneer je op zoek bent naar goedkoop eigen vervoer een Citybug niet op je wensenlijstje mag ontbreken.              

Signalement
Merk Toyota    
Type Aygo 1.0-12V VVT-i 
Bouwjaar november 2007
Kilometerstand 72.565 
Vraagprijs €2.799 
Waar te koop? Piek Automotive, Wierden

Technische gegevens
Motor 3-cil. in lijn, 998 cc 
Max. vermogen 50 kW/68 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel 93 Nm bij 3.600 tpm
Bagageruimte 138 l/712 l
Max. aanhanger geremd n.b. 
Gem. verbruik 1 op 21,7
0-100 km/h 14,2 s 
Topsnelheid 157 km/h

Alle gegevens volgens fabrieksopgave

 

Hyundai i10 1.1i Active Cool – 2009 – 94.440 kilometer – €2.950

Ten opzichte van de Atos was de eerste generatie i10 een ferme sprong vooruit, maar naast de pittig uitziende Aygo van hierboven oogt deze Hyundai i10 toch wat minder jeugdig. Is het zijn uiterlijk? De lakkleur? Wat het ook wezen moge, laat je je niet hiervan afleiden, want de 53-JTT-7 heeft op diverse fronten meer te bieden dan de zakjapanner.

Meer portieren bijvoorbeeld, maar ook een netjes in het dashboard geïntegreerde radio/cd-speler. Elektrisch bedienbare ramen voor, airco, tweekleurig meubilair met verstelbare hoofdsteunen, een viercilindermotor, een aanhangermassa van geremd 700 kilo, meer bagageruimte én hij is twee jaar jonger en telt slechts twee ex-eigenaren. Aan de andere kant: maar één airbag aanwezig (foei, Hyundai!) en meer ervaring qua kilometers, alhoewel deze Zuid-Koreaan evenmin het klokje al is rondgegaan. Om kort te gaan: de i10 lijkt net wat meer auto te zijn dan de Aygo. Qua gewicht klopt dat: 900 kilo schoon aan de haak, waardoor hij iets minder zuinig is en ook in een hoger tarief voor de motorrijtuigenbelasting valt. De maandelijkse kosten zullen (daardoor) waarschijnlijk op een iets hoger niveau liggen, maar je krijgt er ontegenzeggelijk meer voor terug.

Maar hoe rijdt hij? Onze ervaringen: een rustig lopende motor in combinatie met een redelijk schakelende vijfbak. Dat is prettig. Het onderstel laat duidelijk weten waarmee het bezig is, zodat je het relatief snel opkomende onderstuur instinctief corrigeert dankzij het directe stuurgedrag. Dat is eveneens oké, maar de Aygo ligt net wat stabieler op de weg. In de stad valt de kleine draaicirkel positief op, zodat ook wat de i10 betreft drukke stadscentra meer zijn natuurlijke habitat zijn dan de snelweg. Als we tot slot vermelden dat achterpassagiers qua leefruimte relatief weinig reden tot klagen hebben, denken we niet dat de Waddinxveense aanbieder met deze occasion een winkeldochter in huis heeft gehaald.        

Signalement
Merk Hyundai
Type i10 1.1i Active Cool 
Bouwjaar augustus 2009
Kilometerstand 94.440
Vraagprijs €2.950
Waar te koop? Autobedrijf Mario van der Helm, Waddinxveen

Technische gegevens

Motor 4-cil. in lijn, 1.086 cc
Max. vermogen 49 kW/66 pk bij 5.500 tpm
Max. koppel 98 Nm bij 2.800 tpm
Bagageruimte 225 l/889 l 
Max. aanhanger geremd 700 kilo
Gem. verbruik 1 op 20,0
0-100 km/h 15,6 s
Topsnelheid 151 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave

Daihatsu Cuore 1.0 Premium – 2008 – 83.397 kilometer – €2.485

Vele bezoekers vonden de Alfa 33 en de Buick Regal weliswaar de leukste startersmobielen, maar de Young RV van Daihatsu werd algemeen als het meest verstandig geacht. Het kan echter nóg rationeler. Daarvoor gaan we bij hetzelfde merk shoppen, maar dan een maatje compacter. Aldus komen we uit bij de Cuore. Wat te denken van deze Daihatsu Cuore: leeftijd en kilometerstand plaatsen hem tussen de andere twee in, maar hij is wel een stukje goedkoper. Bovendien is het de Premium-uitvoering, wat prikkelend werkt op statusgevoelige lieden. Maar helaas: net als soms bij het ‘echte’ premium is het voornamelijk schone schijn.

Op luxegebied moet hij de i10 voor laten gaan en het interieur is uitgevoerd in vijftig tinten grijs. Dan vinden we het exterieur leuker: wit met sportief zwarte wielen. Dat doet wat verwachten, en inderdaad: dit Japannertje is het vlotst én de meest bescheiden innemer. Bescheiden is de binnenruimte van deze laatste Cuore voordat het merk in 2013 uit ons land verdween (maar de website www.daihatsu.nl bestaat nog steeds!), niet. Achterin is best plek voor twee volwassenen. Naar wens is de achterbank in delen verschuifbaar, zodat je bij één achterpassagier deze veel beenruimte kunt offreren en toch voldoende kofferruimte overhoudt. Als het om rijeigenschappen gaat, plaatsen we de Cuore dichter bij de Aygo dan bij de i10. De korte overhang zorgt voor genoeg stabiliteit, de auto is niet deinerig, maar ook niet te hard. De besturing is wat aan de lichte kant en daardoor met name prettig in stadsverkeer, de plek waar de 64-ZR-PG (eveneens twee voorgaande eigenaren) toch het best tot zijn recht komt. Om hem zo zuinig mogelijk te maken, is de Cuore namelijk behept met een erg lange vierde en vijfde versnelling. Boven de 100 km/h is de fut er wel beetje uit, waarbij de vijf enkel goed bruikbaar op lange afstanden zonder veel tempowisselingen.

Signalement

Merk Daihatsu
Type Cuore 1.0 Premium 
Bouwjaar mei 2008
Kilometerstand 83.397
Vraagprijs €2.485
Waar te koop? Autoplaza Brunssum, Brunssum

 

Technische gegevens
Motor 3-cil. in lijn, 998 cc 
Max. vermogen 51 kW/69 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel 94 Nm bij 3.600 tpm
Bagageruimte 210 l/1.056 l
Max. aanhanger geremd 600 kilo 
Gem. verbruik 1 op 22,7
0-100 km/h 11,1 s 
Topsnelheid 160 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave

Welke rationele startersauto van drie mille spreekt jou het meest aan?

De Aygo rijdt het leukst en heeft de laagste kilometerstand, maar is wel erg basic en kent al een behoorlijke voorgeschiedenis. Met de i10 haal je op meerdere fronten de meeste auto van dit trio binnen, maar zal qua exploitatie het duurst zijn. Blijft over de Cuore. Op veel fronten zit hij netjes tussen de andere twee in, maar we kunnen ons voorstellen dat er enige vrees tot aankoop is doordat Daihatsu al ruim tien jaar van de markt is. Niet nodig: de community is nog actief! Ten opzichte van de uitbundigheid van vorige week is het ditmaal vooral een centenkwestie. Toch iets meer levensvreugde? Denk dan aan Panda (ruimte), oer-Twingo (variabiliteit), oer-Ka (rijeigenschappen, maar let op roest) en als het toch iets groter mag, bijvoorbeeld de 206 of de Punto.  

Lezersreacties (70)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.