AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Op 1 april extra rijstroken A2 bij Utrecht
31
Op 1 april komen er extra rijstroken ter hoogte van de beruchte Leidsche Rijn Tunnel in de A2 bij Utrecht. De tunnel zelf gaat halverwege 2012 pas open.
"Op 1 april gaan er extra rijstroken open naast de Leidsche Rijn Tunnel bij Utrecht, om daar de doorstroming te verbeteren," vertelt Henk Voerman, woordvoerder van Rijkswaterstaat. "De tunnel zelf gaat halverwege 2012 open. Maar om de automobilisten tegemoet te komen is er straks dus wel aan beide kanten een strook extra."
Volgens schattingen van de Verkeersinformatiedienst (VID) levert de nog immer gesloten Leidsche Rijn tunnel dit jaar een miljoen verliesuren op. Ondertussen hebben de automobilisten wel uitzicht op twee keer vijf rijstroken strak, glad en overdekt asfalt in de bovengrondse tunnel.
De bestaande drie rijstroken naast de tunnel worden uitgebreid met een extra rijstrook. In zuidelijke richting komt er naast de extra rijstrook nog een flexibele rijstrook bij. De verwachting is dat het verkeer er wel enigszins door wordt ontlast en dat zou dus moeten betekenen dat er minder (lange) files zijn.
Grootste spelbreker in 'Tunnelgate', zoals dit avontuur in de media wordt aangeduid, zijn de veiligheidssystemen. Die zouden niet of niet voldoende aanwezig zijn en er is een conflict over de sprinklerinstallatie. "Voor ons is het allerbelangrijkste dat de tunnel straks veilig is. Er zijn de afgelopen jaren ongelukken in tunnels geweest die de veiligheidseisen hebben verscherpt. Er zijn maar liefst 53 verschillende systemen in de tunnel aanwezig. Die moeten met elkaar samenwerken door middel van allerlei software. Dat moet uitgebreid getest worden en dat geeft de vertraging."
De extra kosten die de anderhalf jaar uitstel van de opening van de tunnel met zich mee brengt, lopen in de tientallen miljoenen. Dat wil de woordvoerder van Rijkswaterstaat niet bevestigen. Voerman: 'De tunnel kost hooguit 200 miljoen euro."
Bij het openen van de extra rijstroken is het nog maar de vraag of de luchtkwaliteit niet zulke extreme verhogingen laat zien, dat het boven de norm komt, zoals gebeurd is bij de werkzaamheden aan de A4. Bovendien moeten in de Leidsche Rijn tunnel alle systemen, nadat ze aangesloten, zijn ook nog uitgebreid getest worden.