Bij deze auto's denk je niet meteen aan een homologatiespecial
Lada, Skoda, Daihatsu ...
De welhaast ontembare Groep B-rallykanonnen met middenmotor zijn in de jaren 80 alom bekend, er is echter ook bescheidener materiaal gehomologeerd. Hier een paar homologatiespecials waar je niet meteen aan zou denken.
Citroën Visa II Chrono (1982)
Om het imago van de Visa op te krikken is Citroën in 1982 de eerste met een auto die voldoet aan de Groep B-reglementen. In Frankrijk is alle marketing rond deze auto overigens gericht op vrouwen. De Visa Chromo kon je ook in Nederland kopen.
Fiat Ritmo Abarth 125 TC (1982)
Fiat levert de Ritmo Abarth alleen in een driedeursuitvoering terwijl Seat de nauw verwante Ritmo Crono 100 T juist homologeert met vijfdeurs koetswerk. In beide gevallen worden er sportief gezien weinig potten gebroken.
Mercedes-Benz 500 SLC (1982)
In 1980 heeft Mercedes grootse rallyplannen, achter de schermen wordt aan een nieuw project gewerkt maar dat zal nimmer het daglicht zien. Zodoende wordt de oude, grote zware SLC gehomologeerd. Voor je weet maar nooit.
Lada 2105 VFTS (1982)
Lada’s rallywapen was in staat 160 pk op te hoesten, twee maal zoveel als de standaard Lada 1600. En dat dan zonder turbo’s. Met zijn simpele techniek was deze auto heel eenvoudig te (p)repareren.
Peugeot 504 Pickup (1982)
De nauw aan de 504 Coupé verwante 504 Pickup wordt door Peugeot gehomologeerd met in gedachten de inzet in Afrikaanse rally’s waar het nemen van obstakels vaak belangrijker is dan pure snelheid.
Daihatsu Charade 926 Turbo (1985)
Voor de ontwikkeling van de Charade 926 Turbo trekt Daihatsu op met DeTomaso. Met zijn 926 cc metende turbomotortje weet het karretje het in 1985 tijdens de Safari Rally tot een klasseoverwinning te schoppen.
Skoda 130 LR (1985)
Twee Weber-carburateurs, een aangepaste cilinderkop, alle klassieke tuningtechnieken worden uit de kast gehaald om van de 130 LR een rallywapen te maken, en met succes: er wordt menigmaal tussen de grote kanonnen in de top tien gefinisht.