Officieel: Pagani Huayra Roadster

Lichter dan de coupé!

Pagani Huayra Roadster
Pagani Huayra RoadsterPagani Huayra RoadsterPagani Huayra RoadsterPagani Huayra RoadsterPagani Huayra RoadsterPagani Huayra RoadsterPagani Huayra RoadsterPagani Huayra RoadsterPagani Huayra RoadsterPagani Huayra Roadster

De open versie van de Pagani Huayra liet eerder al op enkele foto's iets van zijn vorm doorschemeren, maar nu is het tijd voor het volledige plaatje. Bijzonder: de auto is lichter dan z'n dichte evenknie.

De Huayra is als dichte coupé al een koppendraaier van een ongeëvenaarde soort, maar deze roadster lijkt nog een stapje verder te gaan. Het achterdek is een indrukwekkend geheel van wulpse vormen, uitstroomopeningen en een transparante afdekkap, die je een blik gunt op de al even imponerende V12. In het geval van de roadster levert die motor 764 pk, meer dan wat de coupé in zijn oorspronkelijke vorm meekreeg.

De bizarre buitenkant wordt nog eens aangedikt doordat Pagani ervoor heeft gekozen de gefotografeerde auto uit te voeren in blauw koolstofvezel. Dat past goed bij de auto, want door het dure carbon op innovatieve wijze samen te voegen met andere materialen zegt Pagani erin geslaagd te zijn de roadster 80 kg lichter te maken dan de dichte Huayra. Het ontbreken van de complexe 'gullwing-doors' van dat model speelt ongetwijfeld ook een rol bij het gewichtsverlies, goed voor een totaal gewicht van 1.280 kg. Om het feestje niet te verpesten, geeft Pagani gelukkige kopers twee lichtgewicht dak-opties mee. Behalve het koolstofvezel paneel dat op de foto is te zien, is ook een stoffen kapje - ongetwijfeld zeer geschikt voor noodsituaties - present.

De Italianen vermelden uit beleefdheid dat de auto € 2.280.000 exclusief belastingen kost, maar uiteraard zijn alle exemplaren reeds verkocht. De kans dat je er ooit één tegenkomt, is klein: in totaal worden er slechts 100 Huayra Roadsters gebouwd.

Lezersreacties (30)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.