Officieel: BMW i8 slaat z'n vleugels uit
BMW heeft zichzelf met het i-label een soort submerk cadeau gedaan. Innovatieve en lichtelijk controversieel getekende auto's krijgen het -i'tje opgeplakt, allen met een elektrische of semi-elektrische aandrijflijn. De i3 was de eerstgeborene, maar dat het écht spannend kan bewijst BMW met de i8.
Onder de kap van de plug-in hybride ligt een 1,5-liter geblazen TwinPower Turbo-blok met 231 pk die z'n vermogen naar de achterwielen stuurt. Jawel, een driepitter. Dit 320 Nm sterke blok wordt gekoppeld aan een elektrische module die op zijn beurt 131 pk en 250 Nm naar de voorwielen mikt. Met dit gecombineerde vermogen van 362 pk en 570 Nm sprint de i8 in 4,5 seconden naar de 100 km/h. Doorrennen doet -ie tot 250 km/h, daarna gaat de elektronische begrenzer z'n werk doen.
Wie volledig elektrisch wil rijden komt bij een snelheid van 120 km/h zo'n 35 kilometer ver, wie beide krachtbronnen aanspreekt moet meer dan 500 km op de dagteller kunnen zetten. Gemiddeld gezien verbruikt de supersporter 2,5 liter op de 100 km/h, daarbij stoot -ie 59 gram CO2 per kilometer de lucht in.
Om gewicht te besparen is de i8 gedeeltelijk vervaardigd uit met koolstofvezel versterkt plastic, CFRP. Een perfecte gewichtsverdeling van 50:50 is verwezenlijkt om de 2+2-zitter strak door de bocht te zenden, het centraal en laag geplaatste accupakket moet hier natuurlijk aan bijdragen.
BMW heeft er alles aan gedaan om de bijna 4,7 meter lange en twee meter brede coupé zo efficiënt mogelijk door de lucht te laten snijden. Het resultaat? Een cW-waarde van 0,26 en een gewicht van net geen 1.490 kilo.
Ook in het interieur heeft BMW de nodige gewichtsbesparende technieken toegepast. Zo is het instrumentenpaneel bijvoorbeeld van magnesium, waardoor het onderdeel zo'n 30 procent lichter is dan dat van een 6-serie. De i8 is bovendien de eerste in serie geproduceerde auto die beschikt over chemisch gehard glas, dat zo'n 50 procent lichter is dan regulier glas. De elektro-Duitser staat bovendien op extra lichtgewicht aluminium wielen in de weinig bescheiden maat van 20-inch. In de aanloop naar de IAA verwachten we de i8 ook eens zonder camouflagejas tegen te komen.
Op dit moment zijn we aan het rijden met de BMW i8. De eerste ervaringen verschijnen spoedig op de website!