Officieel: BMW 8-serie Coupé

Eerst als M850i en 840d

BMW 8-serie
BMW 8-serie BMW 8-serie BMW 8-serie BMW 8-serie BMW 8-serie BMW 8-serie BMW 8-serie BMW 8-serie BMW 8-serie BMW 8-serie BMW 8-serie BMW 8-serie BMW 8-serie BMW 8-serie BMW 8-serie BMW 8-serie BMW 8-serie
Na een afwezigheid van ruim 20 jaar brengt BMW de 8-serie terug, en hoe! De auto komt in diverse carrosserievarianten op de markt en is nu als coupé aan de wereld voorgesteld.

Ruim twee decennia hebben de Mercedes-Benz CL-klasses en diens opvolger S-klasse Coupé het rijk van de Duitse topcoupés alleen gehad, maar daar komt nu verandering in. De in 1999 van de markt gehaalde 8-serie krijgt eindelijk opvolging. Dít is de volledig nieuwe 8-serie Coupé!

Even een terugblik. De eerste 8-serie (E31) was tussen 1989 en 1999 op de prijslijsten van BMW te vinden, een auto die het opnam tegen landgenoot Mercedes-Benz CL-klasse (C140). BMW leverde het origineel met een 5,0-liter V12 óf met een 4,0 en later 4,4-liter V8. Lang hebben de 6-serie Coupé, Cabriolet en Gran Coupé als luxueuze GT's van BMW gefungeerd. Dat stokje wordt nu overgedragen aan een volledig nieuwe 8-serie.

Medio vorig jaar gaf BMW met de Concept 8-serie al een voorproefje van de nieuwe 8-serie Coupé en dat studiemodel gaf - geheel volgens BMW-traditie - al een zeer goed beeld van het definitieve koetswerk. In grote lijnen is het ontwerp intact gebleven. De grote glimmers en typische concept-cardetails zijn verdwene. Wat overblijft, is een 4,84 meter lange, 1,9 meter brede en 1,34 meter hoge coupé, waarbij de motorkap net als bij de oer-8 een groot deel van de strekkende meters voor zijn rekening neemt. Opvallend gegeven: deze nieuwe 8-serie is dan wel 6 centimeter langer dan de vorige, hij is wel 5 centimeter korter dan de 6-serie Coupé die hij in feite eveneens vervangt. Om het gewicht zo laag mogelijk te houden, zijn zaken als het dak, de deuren en de motorkap vervaardigd uit aluminium.

De neus kenmerkt zich niet alleen door zijn grote luchthappers, die op de M850i xDrive nog prominenter aanwezig zijn, maar ook door zijn laag in het front gemonteerde nierengrille, waarvan de omlijsting net als bij de X5 uit één geheel bestaat. Led-koplampen zijn standaard, exemplaren met laserlight-techniek die tot 600 meter ver kunnen schijnen, zijn optioneel leverbaar. De verlichting achter bestaat eveneens uit led-exemplaren. Wie het wenst, kan zijn 8-serie ook met een koolstofvezel dak krijgen. Bestel je het Carbon Package, dan krijg je onder meer een uit dit lichtgewicht materiaal vervaardigde achterspoiler, diffuser en zijspiegelkappen,

Binnenste

Het interieur is opvallend rustig van opzet. BMW monteert standaard met leer beklede stoelen en ook de overkapping van het instrumentenpaneel wordt er standaard mee afgewerkt. De bagageruimte is 420 liter groot en de achterbank is in twee gelijke delen neerklapbaar. BMW Live Cockpit, een 12,3 inch digitaal instrumentarium, behoort tot de standaarduitrusting. BMW's iDrive 7.0, het nieuwe infotainmentsysteem dat in de X5 debuteerde, vindt natuurlijk ook z'n weg naar de nieuwe trots uit Beieren.

Motoren

Voor een twaalfcilinder is anno 2018 geen plek in deze volledig nieuwe 8-serie, voor een beresterke V8 gelukkig nog wel. Vooralsnog zet BMW de M850i xDrive bovenaan de motorenlijst, die overigens slechts één andere krachtbron omvat. De M850i xDrive Coupé heeft een 4,4-liter TwinPower V8 voorin liggen, die 530 pk en 750 Nm levert. Die achtcilinder helpt de M850i in 3,7 tellen aan een snelheid van 100 km/h. De tweede variant die BMW levert, is de 840d xDrive, een diesel dus. De 3,0-liter grote zes-in-lijn levert 320 pk en 680 Nm, goed voor een 0-100-sprintje in 4,9 tellen. Schakelen gaat in zowel de benzine- als dieselversie met een achttraps Steptronic-transmissie. Standaard is xDrive-vierwielaandrijving dus aanwezig, al heeft het systeem een lichte voorkeur voor de achteras. De M850i xDrive heeft bovendien standaard een elektronisch aangestuurd sperdifferentieel op de achteras.

Het adaptieve M-onderstel met elektronisch aangestuurde dempers behoort eveneens tot de standaarduitrusting van de 8-serie. De M850i krijgt daarnaast altijd M Sport-remmerij en 20-inch lichtmetalen wielen, waaromheen sportbanden zijn gemonteerd. Uiteraard is ook de 840d van een M Sport-pakket te voorzien.

BMW heeft al bevestigd dat er ook een M8 in het vat zit, die zeer waarschijnlijk ook over een biturbo-V8 gaat beschikken, al levert die achtcilinder in de volwaardige M-versie zo'n 600 pk.

Uitbreiding

De 8-serie is nu als Coupé gepresenteerd, maar dat blijft niet de enige carrosserievorm. BMW biedt zonaanbidders volgend jaar namelijk een 8-serie Cabrio. Meer variatie komt hetzelfde jaar in de vorm van een 8-serie Gran Coupé, een vierdeurssedan met een sterk aflopende daklijn.

De 8-serie staat vanaf 24 november, gelijktijdig met de X5, bij de Nederlandse dealers. Prijzen volgen in de aanloop naar de marktintroductie. De productie vindt plaats in Dingolfing.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (127) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum