Officieel: Acura RDX Prototype

Productierijpe impressie

Acura RDX
Acura RDXAcura RDXAcura RDXAcura RDXAcura RDXAcura RDXAcura RDXAcura RDXAcura RDXAcura RDXAcura RDX
Na een vroege lekkage heeft ook Acura nu zelf de RDX Prototype achter het gordijn vandaan getoverd. Laat je niet misleiden door de naam van de showauto. De RDX Prototype is namelijk praktisch productierijp.

Zodra Honda en diens divisie Acura de naam Prototype toepassen, weet je dat je met een nagenoeg kant-en-klare productieversie te maken hebt. Ook deze RDX Prototype geeft een zeer nauwkeurig beeld van wat de Noord-Amerikaanse klant van de nieuwe derde generatie RDX kan verwachten.

Acura spreekt vol trots van de heftigste vernieuwing die het ooit op een modelserie heeft doorgevoerd. Hoewel we eerder al designkenmerken van de Precision Concept op auto's als de TLX en MDX zagen, is deze RDX volgens zijn scheppers de eerste auto die volledig volgens Acura's nieuwe designtaal is getekend. De wielbasis van deze nieuwe RDX is ruim zes centimeter groter dan die van zijn voorganger.

De RDX staat op een volledig nieuw platform, dat alleen door Acura zal worden gebruikt. Geen directe link met een basis van Honda dus. Acura geeft de RDX een volledig nieuwe geblazen 2,0-liter viercilinder als kloppend hart, een V-TEC-blok dat zijn vermogen via een tientrapsautomaat over de wielen verdeelt. Deze nieuwe RDX zal weer over SH-AWD (Super Handing All Wheel Drive) met torque vectoring beschikken, terwijl zijn voorganger van een eenvoudiger systeem was voorzien. Optioneel levert Acura de nieuwe RDX met adaptieve dempers, een systeem dat volgens het merk in grote lijnen afkomstig is van de NSX.

Het ontwerp dat het interieur van deze RDX draagt, keert komende jaren in grote lijnen terug in andere nieuwe modellen van Acura. Nieuw is ook de True Touchpad Interface, een systeem waarbij het infotainment zich niet alleen maar via aanraking van het scherm, maar ook door middel van een touchpad laat bedienen. Standaard levert Acura 'AcuraWatch' op de nieuwe RDX, met systemen als Hill Start Assist, Surround-View Camera System, parkeersensoren voor en achter, Rear Cross Traffic Monitor en Blind Spot Information.

De volledig nieuwe RDX verschijnt in de tweede helft van dit jaar in de Amerikaanse showrooms als 2019-model. Naar ons land komt deze RDX niet.

Lezersreacties (31) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.