Occasions van dit verdwenen premium merk koop je voor een prikkie

En nog betrouwbaar ook!

Infiniti FX35

Niemand zal de grote toestroom aan nieuwe Chinese automerken zijn ontgaan. Daarvan verdwijnt ongetwijfeld een aantal na verloop van tijd weer, terwijl er ook blijvertjes zijn. Dat is altijd al zo geweest. Ruim dertig jaar geleden maakten we kortstondig kennis met het Taiwanese Yue Loong. Van recentere datum is Infiniti; het luxe label van Nissan.  Infiniti werd in 1987 opgericht, maar pas ver in deze eeuw officieel in ons land geïmporteerd. Voor die tijd waren Infiniti’s al her en der op onze wegen te zien, denk maar aan de fraaie FX die veelal grijs werd ingevoerd. Wij portretteren drie verschillende Infiniti’s, want dat merk verdient meer dan de afloop van Yue Loong.

Infiniti FX35

Infiniti FX35 - 2004 - 246.875 kilometer - €6.900 

Ja, want de importeur van Yue Loong koos er destijds voor om alle verkochte auto’s (de Feeling) weer terug te kopen en de eigenaren een alternatief aan te bieden. Terug naar Taiwan en daar de shredder in, zó’n flop was het! Dat willen we van het luxemerk van Nissan niet zeggen, maar feit is dat Infiniti het in de VS en bijvoorbeeld het Midden-Oosten beduidend beter deed dan hier. In totaal zijn via de officiële verkoopkanalen tussen 2009 en 2019 721 exemplaren verkocht - van alle modellen welteverstaan. Deze Infiniti FX zat daar niet bij. De 77-NZ-SL is vrijwel direct nadat hij van de lopende band rolde, ‘grijs’ ons land binnengekomen. 2004 dus. Twintig jaar en een kwart miljoen kilometer verder staat hij bij een VAG-specialist in Twente te wachten op zijn inmiddels elfde eigenaar. Het uiterlijk vinden we nog altijd fraai, het heeft wel iets weg van een kever (niet de Volkswagen, maar het insect). Ietwat gedrongen, lekker stoer. Formaat en motorisering plaatsen hem tussen bijvoorbeeld de Audi’s Q5 en Q7 in. Een kloeke SUV dus, die met enkel achterwielaandrijving meer een luxe- dan een werkpaard is. Renpaard kan ook, want de motor is krek dezelfde als die van de Nissan 350Z. Een forse, atmosferische machine voor dito prestaties én dito dorst. Aan boord is genoeg ruimte voor mens - zowel voor- als achterin - en bagage.

Infiniti FX35

Die reizen in luxe. Veel van wat je indertijd op het gebied van veiligheid en comfort mocht verwachten, zit op of aan deze FX35. Elektrisch verstel- en verwarmbare voorstoelen, leren bekleding, elektrisch schuifdak, sequentiële automaat, xenonverlichting … De materiaalkeuze haalt dat luxe niveau echter niet helemaal: het aluminium lijkt te veel op kunststof - en dat is het ook (zie de middenconsole). Tevens tonen de foto’s dat die twee decennia niet onopgemerkt aan de FX35 voorbij zijn gegaan: het leer is wat craquelé. Wie ontfermt zich over dit chiquere Murano-broertje?                   

Infiniti FX35

  

Signalement

Merk Infiniti 
Type FX35 
Bouwjaar maart 2004
Kilometerstand 246.875
Vraagprijs €6.900
Waar te koop? Autobedrijf Haafkes B.V., Goor

Technische gegevens

Motor V6, 3.498 cc
Max. vermogen 206 kW/281 pk bij 6.200 tpm 
Max. koppel 363 Nm bij 4.800 tpm
Leeggewicht 1.960 kilo
Bagageruimte n.b./n.b.
Max. aanhanger geremd 1.587 kilo
Gem. verbruik 1 : 8,1
0-100 km/h 6,9 s 
Topsnelheid 232 km/h

Infiniti Q30

Infiniti Q30 1.6T 115 kW Premium Tech - 2016 - 106.222 kilometer - €16.909

Leuk, zo’n kloeke SUV, maar voor grotere aantallen moet je in de compactere segmenten zijn. Daarom kwam Infiniti in 2015 met de Q30 die de strijd aanbond met de Mercedes-Benz A-klasse, de BMW 1-serie, de Audi A3, de V40 van Volvo, Lexus’ CT, de DS 4, de Alfa Romeo Giulietta plus de dat jaar verdwijnende Lancia Delta. Vooraf gezien geen misselijke concurrentie, zodat moederconcern Nissan aanklopte bij alliantiepartners Mercedes-Benz en Renault. Resultaat: de Q30 is gebaseerd op de A/GLA. Maar waarom zou je een Nissan-met-kapsones prefereren boven een échte Benz? Dus bleef de teller van de hier best verkochte Infiniti steken bij slechts 355 exemplaren. Best jammer, want de compacte Japanner liet bij ons beslist een goede indruk achter met een prettige samenhang tussen aandrijving, onderstel, comfort en uitrusting. Als voorbeeld nemen we deze Infiniti Q30 uit 2016.

Infiniti Q30

Net een ton gereden, fraai rode lak die een mooi contrast vormt met het deels ivoorwitte, leren interieur waarvan gebruikte materialen en bouwkwaliteit duidelijk boven die van de - weliswaar oudere - FX staan. Het doet wel wat denken aan de CT. Voorin is voldoende leefruimte, achterin is een lange rit voor volwassenen niet bepaald plezierig: het koetsontwerp zorgt voor een opgesloten gevoel. De bagageruimte is gemiddeld.

 

Infiniti Q30

Als aandrijving voor de JN-433-N fungeert de bekende geblazen 1.6 (155 pk), hier gekoppeld aan een automatische zevenbak met dubbele koppeling. De besturing is licht, maar direct, het onderstel mooi uitgebalanceerd. Oneffenheden filtert hij goed weg. Ga je (te) hard een bocht in, dan treedt licht en eenvoudig oplosbaar onderstuur op. Kortom: een auto om ontspannen mee onderweg te zijn. Dat doe je in deze Premium Tech-uitvoering in een luxe ambiance (navigatiesysteem, memory seats, 360 graden-camera, digitale radio …). Conclusie: de Q30 had beter verdiend. En als occasion? Tja, de verdere afschrijving blijft ongewis. Voor technische onderdelen kun je gewoon bij Nissan, of desnoods Mercedes-Benz of Renault terecht, maar wat het plaatwerk betreft, lijkt ons ook dat een vraagteken.   

Infiniti Q30

      

Signalement

Merk Infiniti
Type Q30 1.6T 115 kW Premium Tech
Bouwjaar mei 2016 
Kilometerstand 106.222
Vraagprijs €16.909
Waar te koop? Vaartland.nl, Stolwijk

Technische gegevens

Motor 4-cil. in lijn, 1.595 cc, turbo
Max. vermogen 115 kW/156 pk bij 5.300 tpm 
Max. koppel 250 Nm bij 1.250 tpm
Leeggewicht 1.370 kilo
Bagageruimte 368 l/n.b.
Max. aanhanger geremd 1.400 kilo
Gem. verbruik 1 : 17,2
0-100 km/h 8,9 s 
Topsnelheid 215 km/h

Infiniti G37

Infiniti G37 Cabrio GT Premium - 2011 - 90.073 kilometer - €25.995

Op het moment van schrijven staan in onze occasiondatabank welgeteld 23 Infiniti’s te wachten op een nieuwe baas. We hebben al een compacte hatchback en een flinke SUV geportretteerd, tijd voor een fraaie cabriolet, voordat het merk definitief in de vergetelheid raakt. We nemen wederom een stap van zo’n 10 mille en komen uit bij deze indrukwekkende Infiniti G37 die je wat betreft motorisering kunt beschouwen als het voorname broertje van de 370Z Roadster. Een zeldzame bovendien, want van de G - sedan, coupé én cabriolet - gingen welgeteld 49 stuks op Nederlands kenteken. De 07-NZX-4 is daar een van en is - volgens de mode van die tijd - een uiterst aantrekkelijke coupé-cabriolet, dus met een elektrisch bediend klapdak. Het betreft een forse, driedelige dakconstructie met dermate dikke panelen dat in geopende toestand nauwelijks bagageruimte overblijft.

Infiniti G37

Bagage moet dan maar op de achterbank waar overigens slechts plek is voor niet al te grote personen. Voorin is het beter toeven. Het interieur is strak vormgegeven, voorzien van mooie materialen (leer, aluminium) en een prima bouwkwaliteit, en luxueus en voor die tijd erg compleet uitgevoerd. Kijk eens naar het klokje - net Maserati! Het forse meubilair biedt goede steun. Zoals gezegd, huist onder de motorkap de ongeblazen, maar krachtige 3.7-V6. Deze G37 is daarmee lekker snel en levert die kracht - in tegenstelling tot zijn sportievere broer - ook nog eens in alle rust. Je hoort niet zo heel veel, maar wat er uit de uitlaatpijpen klinkt, is werkelijk prachtig. De kracht is over een breed toerenbereik beschikbaar en geeft deze topless G een geciviliseerd karakter. Je rijdt al snel te hard, maar merkt daar weinig van. Een échte GT.

Infiniti G37

Deze occasion biedt op veel fronten verwennerij, heeft nog geen ton gelopen, maar is beslist geen koopje. Je rijdt er absoluut exclusief bij, maar ook hier is de vraag: wat gaat hij op termijn doen bij inruil? Bovenden kun je schade rijden beter laten.

Signalement

Merk Infiniti
Type G37 Cabrio GT Premium
Bouwjaar januari 2011 
Kilometerstand 90.073
Vraagprijs €25.995
Waar te koop? Stapper Automotive, Leerdam

Technische gegevens

Motor V6, 3.696 cc
Max. vermogen 235 kW/320 pk bij 7.000 tpm 
Max. koppel 360 Nm bij 5.200 tpm
Leeggewicht 1.888 kilo
Bagageruimte 366 l
Max. aanhanger geremd n.b.
Gem. verbruik 1 : 8,4
0-100 km/h 6,2 s 
Topsnelheid 250 km/h

Welke Infiniti zou jij niet uit het straatbeeld willen zien verdwijnen?

Drie verschillende Infiniti’s die qua carrosserie en vraagprijs niet te vergelijken zijn. Daarom ditmaal deze vraag: welke Infiniti mag niet uit het straatbeeld verdwijnen en gun je een volgens leven op onze wegen. En om de vraag breder te maken: welk verdwenen merk is het (ook) waard om gekoesterd te worden? Daihatsu, Rover, Saab … Laat het ons weten!

Lezersreacties (50)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.