Nu volledig: Lexus RC F

Lexus RC F
Lexus RC FLexus RC FLexus RC FLexus RC FLexus RC FLexus RC FLexus RC F
We hebben al even kunnen snuffelen aan de Lexus RC F, maar vandaag heeft Lexus meer informatie losgelaten over de extra gespierde Japanse coupé!

De Lexus RC kon in basistrim al op een warm onthaal rekenen, maar de opgepompte F-versie werd misschien nog wel positiever onthaald.

Wie een Lexus met F-toevoeging bij het stoplicht tegenkomt, kan maar beter rustig aan blijven doen. Je moet namelijk van goede huizen komen wil je het apparaat enig weerwoord kunnen geven. Voor de hagelnieuwe RC F geldt niet anders. Het is nog altijd niet bekend hoeveel pk's het model herbergt, nog altijd wordt gesproken over 'meer dan 450 pk'. Wel weten we dat deze paarden afkomstig zijn van een 5-liter V8 die een koppel van 'meer dan 520 Nm' levert. Schakelen zal gaan middels een Sports Direct Shift achttrapsautomaat.

Een sprintje naar de 100 km/h moet de 'minder dan 1.800 kilo' wegende RC F in minder dan 4,8 seconden afleggen. Dat is het aantal seconden dat de IS F nodig heeft, deze nieuweling moet daar onder duiken. Z'n topsnelheid is begrensd op 270 km/h. Ook het gemiddeld verbruik moet lager liggen dan dat van de IS F. Deze drinkt per 100 km/h 11,4 liter benzine weg. We zijn benieuwd hoe ver de technici van Lexus het verbruik hebben weten terug te dringen.

Volgens Lexus is de nieuw ontwikkelde achtcilinder de krachtigste en meest hoogtoerige krachtbron die het ooit heeft geproduceerd. Om het vermogen enigszins houdbaar op de weg te brengen, wordt een handmatig instelbaar Torque Vectoring Differential gemonteerd. Dit differentieel laat zich in drie standen instellen: Standard, Slalom en Track.

Ook vanbinnen onderscheidt de F-versie zich van de reguliere RC. Het instrumentarium is volledig nieuw en geeft naast de gebruikelijke informatie ook weer hoeveel G-krachten er momenteel werkzaam zijn. Ook het thick grip stuurwiel met schakelflippers, de lichtgewicht sportstoelen, racepedalen en de sportief uitgevoerde bekleding zijn zaken die je in de meer bescheiden RC's niet aantreft.

Achterop vinden we een beweegbare achterspoiler van koolstofvezel, een exemplaar dat we kennen van de extreme LFA. Bij 80 km/h verschijnt-ie automatisch uit het achterste van de gespierde RC. De spoiler is niet het enige dat doet denken aan z'n grotere broer. In de motorkap komen we namelijk een reeks sleuven tegen waardoor de RC F overduidelijk gelijkenissen met de LFA vertoond.

Het is nog niet bekend wanneer de RC F op de Nederlandse markt verschijnt, maar dat-ie komt is een ding dat zeker is.

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.