Nog vier goedkope ‘Smart Car’-EV’s van Stellantis op komst
Accent op Jeep en Fiat
Het ‘Smart Car’-platform van Stellantis gaat ons een heleboel interessante, betaalbare elektrische en niet-elektrische auto’s brengen. De nieuwe Citroën C3 krijgt niet alleen gezelschap van de C3 Aircross en de Opel Frontera, maar ook van drie Fiats en een Jeep.
Dat het Smart Car-platform van Stellantis een heleboel nieuwe modellen gaat opleveren, wisten we vanaf dag een. Stellantis maakt er geen geheim van dat het maximaal benutten van bestaande onderdelen één van de kernpunten uit de strategie is, en zal dus alles doen om deze nieuwe, bewust eenvoudig gehouden basis over zoveel mogelijk merken en modellen uit te smeren. Bovendien wisten we stiekem al best dat onder meer Fiat de vruchten van dit platform gaat plukken, bijvoorbeeld voor de nieuwe Panda. In een nieuwe jaarpresentatie zet Stellantis de nieuwe modellen op deze basis nog eens op een rij, en dan kijken we vanzelfsprekend graag mee.
Na Citroën (C3 en C3 Aircross) en Opel (Frontera) ligt het accent van de Smart Cars voorlopig bij Fiat. Dat brengt op deze basis niet alleen de Panda, maar nog twee modellen op deze basis. Met name de derde daarvan wordt interessant. Waar de Panda een C3-achtige auto is en het tweede model ongetwijfeld een afgeleide van de C3 Aircross en Frontera, tasten we voor de derde nog grotendeels in het duister. Let wel, het gaat om drie modellen voor de Europese markt. Voor Zuid-Amerika verschijnt er bovendien een Fiat op Smart Car-basis, vermoedelijk een voordelige pick-up.
Tot (voorlopig) slot is er Jeep. Dat beloofde al eens 'een EV van minder dan 25.000 dollar’. Dat riekt niet alleen naar een Jeep op Smart Car-basis, maar ook naar de eerste auto op dit platform die de oversteek naar de VS gaat maken. Het lijkt erop dat dit de nieuwe Renegade wordt, die als dit allemaal doorgaat ónder de niet in de VS leverbare Avenger komt te staan.
Het Smart Car-platform is primair bedoeld voor elektrische aandrijflijnen, goed voor maximaal 400 kilometer bereik en voorzien van een relatief eenvoudig te produceren, rechthoekige batterij. Dat is een belangrijk onderscheid met het complexere en duurdere e-CMP-platform, waarbij de accu in segmenten in de auto is verwerkt. Benzinemotoren zijn daarnaast gewoon mogelijk op de Smart Car-basis, en verschijnen dus ook in de genoemde modellen. Behalve een lage prijs en veel keuze op aandrijf-gebied lijkt ruimte een speerpunt te worden voor de SUV-achtige modellen op de Smart Car-basis. De Citroën C3 Aircross en Opel Frontera zijn straks bijvoorbeeld verkrijgbaar als zevenzitter, wat los van de Dacia Jogger uniek is in dit segment.
Meer Jeep-nieuws
Jeep komt niet alleen met die (vermoedelijk) nieuwe Renegade, maar heeft veel meer nieuws in het vat. Zo werkt het aan een nieuwe Compass, wat gezien het geboortejaar van de huidige (2016) bepaald geen kwaad kan. In het D-segment, waar Jeep tot voor kort helemaal geen producten had, wordt het eveneens druk. De gestroomlijnde, elektrische Wagoneer S en stoere, terreinwaardige Recon zijn al gepresenteerd, maar naast deze uitgesproken modellen komt er tevens een meer ‘mainstream’ model in dit wereldwijd belangrijke tussensegment.
PRIVATE LEASE Jeep
Had je deze auto's al gezien?

Jeep Compass 1.4 MultiAir Limited 4x4 Automaat | Half/leer | Stoelverwarming | Stuurverwarming | Navigatiesysteem | Apple CarPlay | LED verlichting | Adaptieve cruise control | Achteruitrijcamera | Parkeersensoren voor en achter
- 2020
- 63.796 km

Jeep Avenger 101pk e-Hybrid Summit Automaat Luxe
- 2024
- 9.303 km

Jeep Renegade 1.0T Freedom | Panorama dak | Adaptive cruise | 17"| Stoel en stuur verwarming | Clima | Parkeer sensoren |
- 2020
- 21.082 km