Nissan test EV-techniek in speciale Leaf

Vierwielaandrijving en -besturing

Nissan Leaf Intelligent Mobility
Nissan Leaf Intelligent MobilityNissan Leaf Intelligent MobilityNissan Leaf Intelligent MobilityNissan Leaf Intelligent MobilityNissan Leaf Intelligent Mobility

Nissan test de volgende generatie van zijn elektrische autotechniek met een aangepaste Leaf E+. De testauto herbergt onder meer motoren op beide assen en vierwielbesturing.

De test-Leaf heeft, in tegenstelling tot de reguliere Nissan Leaf E+, niet alleen een motor op de vooras. Ook de achteras is van een motor voorzien, zodat de testauto vierwielaandrijving heeft. Ook ontwikkelt Nissan vierwielbesturing voor zijn elektrische modellen, zodat toekomstige EV’s van het merk onder andere bij het accelereren beter in balans blijven.

De nieuwe aandrijflijn is goed voor een vermogen van 309 pk en 680 Nm koppel, terwijl de productie-Leaf verkrijgbaar is met 147 of 215 pk. Om het weggedrag van de snellere Leaf-variant te verbeteren, hebben de Japanners ook gewerkt aan de regeneratieve remwerking op de achteras die mogelijk wordt gemaakt door de toepassing van de tweede elektromotor. De technologie moet, samen met vierwielbesturing, de balans van de auto tijdens het remmen en het bochtgedrag verbeteren. Al met al moeten de innovaties bijdragen aan betere prestaties en een veiliger en comfortabeler weggedrag.

Nissan meldt niks over een eventueel groter accupakket of bereik. Ook is niet bekend of de speciale Leaf E+ buiten het testwerk nog een toekomst heeft. Nissan maakt kenbaar dat de technologie voor de volgende generatie EV’s ‘in de nabije toekomst’ in productieauto’s verschijnt.

PRIVATE LEASE Nissan Leaf

Nissan
Nissan Leaf 40kWh N-Connecta (5D/CVT)
€ 547
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (29)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.