‘Nissan GT-R keert terug met hybride aandrijflijn’

De ontwikkeling gaat naar verluidt nog jaren duren

Nissan GT-R 2024

Het laatste exemplaar van de Nissan GT-R van de R35-generatie loopt dit jaar van de band, over de opvolger is vooralsnog weinig bekend. De nieuwe GT-R krijgt naar verluidt een hybride aandrijflijn. Wel duurt het nog even voordat die verschijnt.

In 2025 komt er na meer dan zeventien jaar een einde aan de productie van de huidige generatie GT-R, de zogeheten R35. Eerder werd er door Nissan al een voorproefje gegeven van een eventuele opvolger met de volledig elektrische Hyper Force conceptauto. Nu heeft The Drive gesproken met Ponz Pandikuthira, senior vice president en chief planning officer bij de Amerikaanse tak van Nissan. Er komt inderdaad een nieuwe GT-R en er wordt gehint dat die een hybride aandrijflijn krijgt.

Pandikuthira stelt dat een GT-R authentiek moet zijn en dat is volgens hem nu niet mogelijk met een volledig elektrische aandrijflijn. “De prestatiegerichte GT-R als een elektrische auto, dat is echt nog ver weg.” De bestaande techniek is volgens Pandikuthira ontoereikend. Hij geeft wel aan dat er bij de volgende GT-R meer zal zijn dan alleen een verbrandingsmotor: “Er zal een bepaald niveau van elektrificatie zijn, solid-state-accu’s zullen de belangrijkste factor zijn om dat te realiseren.” Solid-state-accu's zijn volop in ontwikkeling en bieden verschillende voordelen ten opzichte van de huidige batterijen. Voor een sportauto als de GT-R maakt vooral het lagere gewicht een groot verschil, met de huidige accutechniek zou een nieuwe GT-R vermoedelijk een stuk zwaarder worden.

Het is overigens de vraag wat er van al deze plannen terecht gaat komen, want Nissan verkeert momenteel in zwaar weer. De mensen die een GT-R R36 op hun verlanglijstje hebben gezet, moeten in ieder geval nog even geduld hebben. Pandikuthira: “Als ik een tijdlijn zou moeten schetsen, dan komt de nieuwe GT-R in de komende drie tot vijf jaar.”

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.