Nieuwe Vito, V-klasse wordt Viano

Mercedes-Benz Viano
Dit zijn de eerste foto's van de nieuwe Mercedes Vito en de Viano. Die laatste vervangt de V-klasse en is de MPV-personenuitvoering van deze twee.

Dit zijn de eerste foto"s van de nieuwe Mercedes Vito en de Viano. Die laatste vervangt de V-klasse en is de MPV-personenuitvoering van deze twee. Qua naamgeving is er dus al iets meer duidelijkheid gekomen. Behalve een compleet nieuwe koets en interieur ging er veel aandacht uit naar de actieve en passieve veiligheid. Standaard beschikken de Vito en de Viano bijvoorbeeld over ABS, ESP (stabiliteitsprogramma), ASR (voorkomt doorslippende wielen bij optrekken) elektronische remkrachtverdeling en hydraulische remassistent. De nieuw ontwikkelde achterwielaandrijving zorgt voor betere tractie bij zowel weinig als volle bepakking.

Viano
Op de vloer van het passagiersgedeelte van de Viano zit een railsysteem met gaten van 25 mm waarin de stoelen en banken vast gezet kunnen worden. En als een echte MPV kun je het meubilair in alle mogelijke standen en variaties (zoals tegenover elkaar) opstellen. Om ruimte te creëren kun je de stoelen en banken plat leggen of compleet verwijderen. Mercedes is op het moment nog in onderhandeling om de Nederlandse Viano"s standaard van luchtvering te laten voorzien. Verder hangt de uitrusting af van de uitvoering, Trend of Ambiente.

Vito
De nieuwe Vito is in twee varianten verkrijgbaar, de Panel Van en de Crewbus. Die eerste is plat gezegd het echte "bussie" voor het goederenvervoer, terwijl de Crewbus geschikt is voor personenvervoer voor commerciële doeleinden zoals taxi"s. Daarnaast komt er nog een uitvoering met dubbele cabine.
De Vito is in drie lengtes (van 4,75 tot 5,22 m) en twee dakhoogtes verkrijgbaar waarmee de maximale laadcapaciteit van 4,8 m3 (oude model) toeneemt tot 6,5 m3. De maximale lengte van de lading mag 2,9 m bedragen. De schuifdeur opent ver genoeg om er met een vorkheftruck een pallet in te zetten en omdat de afstand tussen de achterste wielkasten 1,28 m is, kun je drie pallets achter elkaar kwijt.
Ook de Crewbus is in drie wagenlengtes te bestellen waardoor er maximaal acht passagiers plus bestuurder vervoerd kunnen worden. Blijft er evengoed nog 970 liter voor de bagage over.

Voor de Vito en de Viano heb je de keus uit een wielbasis van 3,2 of 3,4 meter. Bij de motoren bestaat het aanbod uit twee CDI-diesels voor de Viano en drie voor de Vito (vermogens van 88 tot 150 pk) en twee zescilinder benzinemotoren van 190 of 218 pk. Al dit vermogen wordt via een handgeschakelde zesversnellingsbak of een automatische vijfbak naar de achterwielen geleid.

Het publiek kan eind augustus voor het eerst aan de nieuwe Vito en Viano snuffelen op de Internationale Caravan Salon in Düsseldorf, daarna is in september de IAA in Frankfurt aan de beurt en van 17 t/m 25 oktober staan ze allebei op de BedrijfsautoRAI. Voorlopig zijn er nog geen prijzen bekend.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.