Nieuwe Range Rover op komst
Land Rover wil met de nieuwe generatie Range Rover nieuwe maatstaven zetten in de klasse van de superluxueuze terreinwagens. Tijdens een technische workshop werden alvast wat tipjes van de sluier opgelicht. Eind januari gaan we er mee rijden.
De ontwerpers bij Land Rover hebben voor de nieuwe Range Rover goed gekeken naar de oer-Range Rover van 1970. Zo zien we weer de duidelijke verhogingen aan de zijkanten van de over de spatborden doorlopende motorkap en de matzwarte raamstijlen, waardoor het dag lijkt te zweven. Modern is daarbij de nieuwe verlichting en opvallend zijn de luchtinlaten achter de voorwielen. Heel bijzonder is vooral het interieur, dat is afgewerkt met fraai kersenhout. Overigens is ook het klassieke wortelnotenhout beschikbaar en voor sportievelingen is er metal look. De nieuwe Range Rover mag dan klassieke trekjes hebben, het interieur is apart vormgegeven. De middenconsole lijkt op een centraal geplaatste 'pilaar'waarin audio, ventilatieroosters en klokken en meters zijn geplaatst.
Land Rover valt tegenwoordig weliswaar onder de PAG-groep van Ford (Premier Automotive Group), maar de nieuwe Range Rover nog werd ontwikkeld onder de hoede van BMW en was ten tijde van de 'overdracht' van de divisie aan Ford zo goed als klaar. Daarom zien we onder de kap de 4,4-liter BMW V8 met 282 pk, of de drieliter zescilinder turbodiesel met 174 pk. Deze motoren zijn uiteraard aangepast aan het rijden door diepe poelen en hebben voorzieningen als een hoger geplaatste luchtinlaat en een speciaal carter. Het elektronisch gaspedaal heeft zelfs twee reactiestramienen: één voor sportief rijden op de weg en één voor beheerst terreinwerk.
De Range Rover heeft een zelfdragende carrosserie, die voor extra stijfheid grotendeels uit staal bestaat, terwijl aluminium gebruikt wordt voor de motorkap, voorschermen en het bovenste deel van de achterklep. Voor de portieren worden speciale, gegoten aluminium delen gebruikt, die eveneens zorgen voor een grotere stijfheid.
De onafhankelijke wielophanging met luchtvering is voorzien van geavanceerde regelelektronica, waarmee bij voorbeeld de grondspeling wordt geregeld. De software is zó fijngevoelig dat de Range Rover kan herkennen of hij op asfalt rijdt of in het terrein. Samen met een stabiliteitssysteem moet dat zorgen voor een supercomfortabel weggedrag op asfalt en uitstekende terreinkwaliteiten. Daarmee wil Land Rover dan ook de leider in de klasse zijn van de luxe sport utes.
De Range Rover is 25 cm langer dan zijn voorganger, terwijl de wielbasis 13,5 cm is toegenomen. Meer over de nieuwe Range Rover leest u in AutoWeek no. 51 van 12 december. (Henny Hemmes)
Had je deze auto's al gezien?

Land Rover Range Rover Evoque P300e AWD Dynamic SE | Meridian | Panoramadak | Black Exterior Pack | Stuurwielverwarming
- 2025
- 75 km

Land Rover Range Rover Velar 2.0 P400e R-Dynamic HSE / Pano / Leder / 360-Camera / Meridian Surround
- 2021
- 44.928 km

Land Rover Range Rover Sport 3.0 P510e|Autobiography|Matt Grijs|4 Wiel besturing|Black Pack|Automaat|
- 2023
- 24.392 km