Nieuwe Nissan Leaf heeft alleen als topversie geen kale kont
Twee versies
Over het design van de nieuwe Nissan Leaf valt een boel te vertellen. De achterlichten in het bijzonder verdienen extra aandacht. Die lijken namelijk enkel op de topuitvoering te zitten, zoals Nissan ze heeft gepresenteerd.
De nieuwe Nissan Leaf is iets heel anders dan zijn voorganger. De derde generatie Leaf is namelijk geen traditioneel gevormde vijfdeurs hatchback meer, maar een cross-over met een vanaf de B-stijl sterk aflopende daklijn. Zoals gebruikelijk bij de presentatie van een nieuw model schotelde Nissan ons de nieuwe nieuwe Leaf in de meest riant uitgevoerde variant voor. De minder hoog gepositioneerde versies zien er met name aan de achterzijde anders uit, zo blijkt.
De nieuwe Nissan Leaf beleefde zijn publieksdebuut in de two-tone-kleurstelling Seabreeze Blue Pearl en Super Black, waarbij het dak uiteraard in het zwart is uitgevoerd. Voor zover Nissan liet zien, heeft de Leaf aan de achterzijde een zwart paneel waarin de achterlichten zijn gehuisvest. Die achterlichten bestaan daarbij uit horizontale elementen in de achterklep en verticale delen in de carrosserie. De Nissan Leaf lijkt enkel in de topuitvoering die achterlichten en het zwarte masker te krijgen.
De meest eenvoudige en middelste uitvoering hebben een eenvoudigere achterzijde dan de topversie (rechts).
Op de Amerikaanse website van Nissan laat het merk de Leaf al in drie uitvoeringen zien. Het gamma begint er bij de S+ (foto's 1 t/m 17), waarna de SV+ (foto's 17 t/m 20) en topuitvoering Platinum+ (foto's 21 t/m 34) volgen. De S+ en SV+ dragen het zwarte 'masker' aan de achterzijde niet. Maar er is meer. Zo zit er ook geen verlichting in de achterklep en bestaan de buitenste – en op deze versies enige – delen van de achterlichten niet uit de drie verticale led-elementen, maar uit twee eenvoudiger ogende horizontale delen. De uitgebreidere verlichting die Nissan '3D Holographic Taillights' is in de Verenigde Staten voorbehouden aan de topversie. Interessant feitje: de Leaf heeft in de Verenigde Staten in het rechter voorscherm een laadklepje met erachter 'Tesla-aansluiting' North American Charging Standard (NACS). Daar kun je dus mee superchargen in de VS. Met deze aansluiting kun je enkel snelladen. In het linker voorscherm zit ook een laadklepje. Daarachter zit een CCS-aansluiting. In Europa zit enkel in het rechter voorscherm een laadaansluiting.
Natuurlijk zijn er meer verschillen tussen de uitvoeringen. Zo staat instapper S+ op stalen 18-inch wielen met wieldoppen en heeft die variant twee 12,3 inch grote displays in het interieur. Deze variant is niet in two-tone-kleurstelling leverbaar. De middelste uitvoering (SV+) heeft wél lichtmetaal in de maat 18 inch en krijgt twee 14,3 inch grote schermen in zijn interieur. Topuitvoering Platinum+ krijgt onder meer 19-inch wielen, een elektrochromatisch dimbaar panoramadak en een uitgebreid audiosysteem van Bose.
In hoeverre de nieuwe Nissan Leaf ook in Nederland beschikbaar komt met de eenvoudiger ogende bilpartij, valt nog te bezien. Het staat in ieder geval vast dat de uitvoeringen hier anders gaan heten.