Nieuwe motoren voor Peugeot 307
Het motorengamma van de Peugeot 307 wordt uitgebreid met drie nieuwe motoren: één benzineversie en twee nieuwe HDi-dieselvarianten. Bovendien komt voor combinatie met de 1,6- en 2-liter benzinemotoren een nieuwe 4-traps automaat met sequentiële bediening beschikbaar.
Het gaat goed met de 307. Peugeot Nederland verwacht volgend jaar – 't eerste volle jaar van zijn bestaan – 16.200 auto's te verkopen. De nieuwe motoren zullen daaraan zeker een bijdrage leveren. Vanaf het nu zullen de zakelijke rijders kunnen hun keus naast de bestaande diesels ook laten vallen op twee nieuwe HDi-motoren. De tweeliter is 110 pk sterk en zal vanaf de XS/XT-uitvoeringen leverbaar zijn. Hij onderscheidt zich van de bestaande 90 pk 2-liter commonrail-diesel door de toepassing van een interkoeler en een turbocompressor met elektronische geregelde laaddrukklep. Bovendien is deze motor voorzien van zelfreinigend roetfilter, dat slechts elke 80.000 km moet worden vervangen.
De eindreductie van de versnellingsbak is aangepast op het hogere vermogen. Tegelijk met de nieuwe 2.0 HDi-motor wordt ook ESP (Electronic Stability Program) geïntroduceerd, dat standaard op deze versie leverbaar is.
De nieuwe 2.0 HDI staat standaard op 205/55 R16 banden op stalen velgen. Deze 307 staat voor f 49.400/€ 22.416 in de prijslijst.
De 1,4-liter HDi-diesel met 68 pk (160 Nm)is door PSA en Ford ontwikkeld en is al beschikbaar voor de 307, terwijl hij in januari 2002 ook in de 206 geleverd zal worden. De 307 1.4 HDi kost f 42.150/€ 19.126.
Afgelopen zomer werd bovendien de nieuwe 1,4-liter benzinemotor (75 pk, 120 Nm) leverbaar in alle uitvoeringen van de 307, behalve de XSI.
Verder is het voor kopers van de 1.6 of 2.0 benzineversies mogelijk om te kiezen voor een nieuwe 4-traps automaat met sequentiële bediening à la Triptronic van Porsche. (Henny Hemmes)