Nieuwe Mercedes-Benz G-klasse 4X4² beter in beeld

Tot de macht 2

Mercedes-AMG G 4x4*2
Mercedes-AMG G 4x4*2Mercedes-AMG G 4x4*2Mercedes-AMG G 4x4*2Mercedes-AMG G 4x4*2Mercedes-AMG G 4x4*2Mercedes-AMG G 4x4*2Mercedes-AMG G 4x4*2Mercedes-AMG G 4x4*2

Voor wie een reguliere G-klasse niet extreem genoeg is, past Mercedes-Benz een kwadratische formule toe. De G-klasse 4X4² is in vrijwel alle opzichten extremer dan de auto waaraan hij zijn basis ontleent. Van de huidige G-klasse is bekend dat Das Haus wederom werkt aan een dergelijke variant. Het prototype is nu voor het eerst beter te zien.

De nieuwe G-klasse 4X4² is eerder dit jaar reeds gespot als heftig verbouwd prototype. Mercedes-Benz leek toen nog te willen testen of de opgehoogde Geländewagen zich letterlijk staande kon houden in de bochten. Kennelijk zijn die tests geslaagd, want het prototype dat onze spionagefotograaf nu voor zijn lens heeft gekregen, oogt een stuk productierijper. Op de beelden valt een tamelijk voorspelbare aanpak te zien. De G staat flink hoger op zijn poten, heeft uitgebouwde spatborden om de grotere spoorbreedte te kunnen herbergen en er zit een imperiaal op het dak. Via een ladder op de achterkant kun je erop klimmen. Het prototype heeft eveneens grotere zijspiegels dan de standaard G-klasse. Ook zit er een groot reservewiel op de achterdeur en lijkt de imperiaal net als bij het vorige model boven de voorruit over extra verlichting te beschikken.

Verder lijkt de 4X4² iets grotere luchtinlaten in de voorbumper mee te krijgen dan de standaard G500. Qua formaat lijken ze meer op die van de Mercedes-AMG G63. Dit kan er mogelijk op wijzen dat de nieuwe kwadraat beschikt over de 585 pk sterke V8 van AMG, maar zeker is dat allerminst. De vorige generatie van de 4X4² had immers ook grotere luchtinlaten, maar beschikte wel over dezelfde 422 pk achtcilinder als de G500. De sidepipes van het prototype zitten overigens iets verder verstopt onder de zijskirts. Vermoedelijk is dit net als bij de G500 gedaan om ze niet in gevaar te brengen bij het stevigere offroad-werk. Alhoewel je met een bodemvrijheid van 45 cm waarschijnlijk nooit echt in deze gevarenzone zult komen. Zeker niet in Nederland.

Mercedes-Benz onthult hem hoogstwaarschijnlijk komend jaar. In hoeverre de nieuwe G-klasse 4X4² op technisch vlak werkelijk gaat verschillen van zijn voorganger, is op het moment van schrijven nog niet bekend.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.