AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Nieuwe Lotus heet Europa
Voor de nieuwe grote Lotus, die in 2006 wordt verwacht, wordt de naam Europa weer uit de kast gehaald. Het nieuwe model geldt als opvolger van de Esprit.
Voor de nieuwe grote Lotus, die in 2006 wordt verwacht, wordt de naam Europa weer uit de kast gehaald. Het nieuwe model geldt als opvolger van de Esprit.
Op de Autosalon van Genève, komende maart, zal Lotus een nieuw model onthullen. Volgens sterke geruchten zal die auto Europa gaan heten. Al eerder had Lotus tussen 1965 en 1975 een Europa in het programma. Die was voorzien van een 1,5-liter Renault- of een Ford Twin Cam-motor en is met zijn hoogte van 1,07 meter een van de laagste productieauto's ooit.
In de verschillende modellen van Elise worden motoren gebruikt van Rover en Toyota. Voor de Europa wil Lotus General Motors motoren gebruiken. Er wordt gesproken over twee versies van de 2,0-liter 4-cilinder turbomotoren die waarschijnlijk in het midden van de auto worden geplaatst. De eerste heeft 200 pk en de topversie heeft 240 pk. Die wordt ook gebruikt in de Astra OPC. De snelste Europa zal in 5 seconden van 0 naar 100 kunnen sprinten.
Lotus is eigendom van de Maleisische autofabrikant Proton. Het is waarschijnlijk dat de nieuwe Lotus in Maleisië zal worden gebouwd. In die contreien zal de auto als Proton worden verkocht. In ons werelddeel zal hij Lotus heten. De overige Lotussen worden in het Britse Hethel gebouwd.
De Lotus Europa staat op een verlengd en verbreed platform van de Elise en zal zijn voorzien van een kleine achterbank. De eerste Europa's rollen rond de zomer van 2006 uit de fabriek.
Plaats een reactie