Nieuwe instapper A8

Audi A8
Audi vernieuwt de A8 op diverse punten. Behalve een nieuwe 4.2 TDI komt er ook een 3.2 FSI, die de 3.0 als instapversie vervangt.
Audi vernieuwt de A8 op diverse punten. Behalve een nieuwe 4.2 TDI komt er ook een 3.2 FSI, die de 3.0 als instapversie vervangt.
De 3.2 FSI, een V6 met directe benzine-inspuiting, levert 260 pk en daarmee gaat de instapversie er maar liefst 40 pk op vooruit. De instap-limo sprint dan ook in 7,7 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h en haalt een afgeregelde topsnelheid van 250 km/h. Audi koppelt de 3.2 FSI aan de Multitronic traploze automaat, wie hem echter als vierwielaangedreven quattro bestelt, krijgt de A8 met een zestraps Tiptronic automaat. Het koppel van de 3.2 FSI bedraagt 330 Nm bij 3.250 tpm en Audi belooft een gemiddeld verbruik van 9,8 liter per 100 kilometer. Kopers van een 3.2 FSI kunnen kiezen uit de gewone en de lange versie, een A8 Lang heeft een 13 centimeter langere wielbasis van 3,074 meter. De 3.2 FSI is vanaf juli leverbaar en begint bij 86.490 euro.
Voortaan beschikken niet alleen alle A8's over het W12-front met de single frame grille, ook meedraaiende koplampen behoren tot de mogelijkheden. Voor het topmodel, de 12-cilinder, zijn keramische remmen leverbaar. Deze hightechremmen gaan langer mee dan conventionele stalen remschijven, en belangrijker, ze bieden betere remprestaties. Vooral wanneer de A8 op het uiterste van z'n kunnen moet presteren. Per wiel levert het ook nog eens een gewichtsbesparing op van 50 procent.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.