Nieuwe elektromotor Volkswagen: sterker en efficiënter

Op de achterwielen

Elektromotor Volkswagen

Volkswagen heeft een nieuwe elektromotor en aanverwante aandrijfdelen klaar voor zijn elektrische ID-reeks. De nieuwe unit levert meer vermogen dan we gewend zijn en springt volgens Volkswagen efficiënter met stroom om.

Terwijl we wachten op de ongetwijfeld nabije onthulling van de Volkswagen ID7, schotelt het merk ons alvast een noviteit voor die mogelijk debuteert in die ID7. Het heeft een nieuw stukje aandrijftechnologie klaar voor gebruik in de MEB-modellen van het concern. Het gaat om een nieuwe 286 pk sterke elektromotor die achterin kan worden gemonteerd en de achterwielen aandrijft. Een aardige stap ten opzichte van de momenteel sterkste unit achterin, die 204 pk levert. Aan koppel ook geen gebrek: hij levert tot grofweg 550 Nm.

Elektromotor Volkswagen

Meer vermogen is mooi, maar het draait bij elektrisch rijden vooral om efficiëntie. Daar is aan gewerkt. Onder meer verbeterd temperatuurbeheer moet ervoor zorgen dat er minder stroom 'verloren' gaat naast de aandrijving. De nieuwe elektromotor kan zijn warmte bijvoorbeeld kwijt via de tandwielen van de eraan gekoppelde transmissie. Een aparte elektronisch aangedreven oliepomp is daarbij niet meer nodig. Verder is er een slimmere omvormer van de partij die de stroomtoevoer naar de elektromotor efficiënter regelt. Volkswagen stelt dat het nog dit jaar in een productiemodel komt en de kans is groot (gezien de timing) dat de ID7 ervan profiteert. Daarbij blijft het dan uiteraard niet.

PRIVATE LEASE Volkswagen

Lezersreacties (66)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.