Nieuwe elektrische Lancia Ypsilon betrapt: aan tafel!
Vooral een Corsa-broertje
Volgend jaar slaat Lancia zijn vleugels opnieuw uit naar landen buiten de Italiaanse thuismarkt. Het merk herintroduceert zich met een volledig nieuwe en ook elektrische Ypsilon op tal van markten, waaronder Nederland. Op deze foto's is de nieuwe Lancia Ypsilon voor het eerst vanuit alle hoeken te zien.
Wie had gehoopt dat de nieuwe Lancia Ypsilon iets spectaculair nieuws zou worden, moeten we teleurstellen. Het is tenslotte een model van Stellantis en dat moederbedrijf zou gek zijn als het voor de compacte Italiaan niet een bestaande basis zou gebruiken. Dat doet het uiteraard. De Ypsilon loopt volgend jaar van de band in het Spaanse Figueruelas in Zaragoza. Inderdaad: in de fabriek waar Opel nu de Corsa produceert. Het is dan ook niet wereldschokkend dat de nieuwe compacte Lancia op deze foto's opduikt naast zijn technische zustermodel van Opel.
In april dit jaar blikte Lancia met de Pu+Ra HPE Concept vooruit op de designtaal van zijn nieuwe modellen. Van het visuele drama waarmee die showauto was overladen, lijkt niet heel veel terug te keren. Niet zo heel gek: de Ypsilon moet immers een volumemodel worden. In grote lijnen lijkt de Lancia Ypsilon wat vorm betreft grote gelijkenissen te vertonen met de Corsa, vooral van opzij bezien. Toch kun je in ieder geval een geheel eigen front en een totaal eigen bilpartij verwachten. Van die achterzijde zien we al iets. Zo valt op dat de kleine Lancia een strakker gesneden achterklep krijgt dan de Corsa, compleet met een horizontaler deel onderaan de achteruit. Verder hangt de Ypsilon - helaas - nog érg fanatiek in de camouflageplakkers.
Lancia Ypsilon: overeenkomsten én verschillen met de Opel Corsa.
Lancia zou Lancia niet zijn als het het binnenste van de Ypsilon niet met fraaie materialen zou bedekken. We zien het in conceptuele vorm in de Pu+Ra HPE Concept aanwezige en onlangs voor een speciale uitvoering bevestigde 'tafeltje' in de middenconsole. Eveneens interessant is het historisch verantwoorde alcantara dat we onder meer op de stoelen zien en dat misschien ook op delen van het dashboard terugkeert. Anno 2024 zal dat wel een gerecycled goedje met een hippe, pakkende naam zijn. Hoe dan ook: het doet ons terugdenken aan Lancia's van lang vervlogen tijden.
Ook de Lancia Pu+Ra HPE vertoonde al wat tafelpret.
Dat de Lancia Ypsilon verwant is aan de Corsa betekent eveneens dat het een broertje wordt van de Peugeot 208. Onder en in de Ypsilon kun je techniek verwachten die je van die modellen kent. Reken in ieder geval op de komst van mild-hybride motorversies met 100 pk en 136 pk sterke 1.2 Puretech-machines. Minstens zo interessant zijn de elektrische versies. De Peugeot 208 en Opel Corsa zijn er als achtereenvolgens e-208 en Corsa Electric met 136 pk en 156 pk sterke elektrische aandrijflijnen. Die krachtigere versies hebben daarbij het nieuwe accupakket dat 51 kWh aan longinhoud heeft en het tweetal een actieradius van zo'n 400 kilometer oplevert. We verwachten in de compacte Italiaan deze elektrische aandrijflijnen. Dat houdt in dat de eerste elektrische Lancia ooit tot zo'n 400 kilometer ver komt op een volle accu. Maar er is meer. De Ypsilon krijgt tevens een 240 pk sterke sportieve topversie met een tweede elektromotor en dus vierwielaandrijving. Dat model heet straks Ypsilon HF.
Meer Lancia
Het blijft niet bij een nieuwe Ypsilon. Zo komt Lancia in 2026 met een 4,7 meter lange elektrische liftback die Gamma gaat heten. In 2028 keert het merk terug naar het C-segment met een nieuwe, volledig elektrische Delta. Elke nieuwe Lancia die vanaf 2026 wordt geïntroduceerd is helemaal elektrisch. De Ypsilon komt derhalve nog wél met verbrandingsmotoren op de markt.
Nederland is volgend jaar een van de eerste landen waar Lancia naar terugkeert. Denk jij dat de nieuwe Ypsilon Lancia-waardig wordt?
PRIVATE LEASE Lancia Ypsilon
