Nieuwe Dacia Duster heeft 15 jaar oud designelement
Wie had dat gedacht
Het is weekend, maar je kunt je brein op AutoWeek.nl gerust nog verder volproppen met wetenswaardigheden. Daarmee kun je aan de ontbijttafel of 's avonds in de kroeg vooral jezelf een goed gevoel geven. Vandaag hebben we een opvallend feitje over de nieuwe Dacia Duster te pakken.
De splinternieuwe Dacia Duster is nieuwer dan ooit. Waar de tweede generatie nog voortborduurde op het platform van de Duster die sinds 2010 in Nederland te koop is, staat de nieuwe wél op een nieuw platform. Daarbij is ditmaal elk stukje plaatwerk nieuw. Van de portieren tot de motorkap, van de achterklep tot de voorschermen en zelfs de complete raampartij is anders dan die van het vorige model. Alhoewel, is alles wel nieuw? Misschien minder nieuw dan je denkt!
Dacia Duster Concept uit 2009.
In de nieuwe Duster ligt een interessante link naar het verleden. Nog voordat Dacia in december 2009 het doek trok van de eerste Duster - de in Engeland Dacia Duster geheten Aro 10 vergeten we even - blikten de Roemenen met een Duster Concept geheten studiemodel al vooruit op een SUV-achtige van het merk. De uiteindelijke eerste Duster leek in helemaal niets op die showauto. Geen enkel designelement bleef overeind bij de overgang naar het productiemodel. Waarschijnlijk had niemand gedacht dat dit bijna 15 jaar later nog zou veranderen, maar toch is dat zo!
De fonkelnieuwe Dacia Duster.
Kijk maar eens goed naar het achterlicht van de vrij excentrieke Dacia Duster Concept die in maart 2024 maar liefst vijftien jaar oud is. Inderdaad: daarin zie je de Y-vorm al die het merk sinds kort op steeds meer plekken in zijn nieuwe modellen toepast. Met name in de nieuwe Dacia Duster zie je die vorm veel terugkeren. Niet alleen in het interieur en in de verlichting in de voorzijde, maar vooral in de achterlichten. Die zijn overduidelijk afgeleiden van de exemplaren die Dacia een krappe 15 jaar geleden al eens toepaste.
Nu we toch de Duster Concept uit 2009 na jaren weer op het digitale podium te hebben getild, kunnen we hem best even opnieuw toelichten. De Duster Concept was 4,25 meter lang en was een handjevol centimeters korter dan de daadwerkelijke Duster zou worden. In tegenstelling tot het model zoals je dat inmiddels al jaren kent, was de Duster Concept een driedeurs. Eerder nog dan de Hyundai Veloster had de Duster Concept aan de bestuurderskant één portier, maar aan de bijrijderskant twee exemplaren. Onder de kap lag - in theorie - een 1.5 dCi zoals die later wél een plek in de Duster kreeg. Opvallend was het modulaire interieur. Zo kon je de bijrijdersstoel - jawel - onder de bestuurdersstoel schuiven zonder hem in te klappen. Daarbij waren de zittingen van de achterste zitplaatsen op- en omklapbaar. Handig! Dergelijke gimmicks hebben het productiestadium allemaal niet gehaald.
Ben je met deze nieuwe kennis het absolute middelpunt van de volgende kringverjaardag? We hopen het ten zeerste, maar we vrezen van niet. Ook dát is AutoWeek.
PRIVATE LEASE Dacia Duster
Had je deze auto's al gezien?

Dacia Duster 130pk TCe mild hybrid Extreme Camera | Climate | Cruise | Parkeersens. achter
- 2024
- 4.994 km

Dacia Duster 1.2TCe 125PK Prestige Navi/Clima/Keyless/Camera
- 2018
- 78.066 km

Dacia Duster 1.6 Hybrid 140 Extreme | Rondomzicht camera | Parkeersensoren voor + achter | Navigatie | Climate control | Keyless | Apple carplay/android auto
- 2025
- 501 km