Nieuwe auto's in 2017 duurder
Soms flinke prijsstijgingen
Er verandert nogal wat in de autobelastingen vanaf 2017. Er is vooral veel te doen om de bijtellingsregels, maar er verandert meer. Zo is de berekening van de BPM gewijzigd en dat blijft niet zonder gevolgen.
Nog steeds is de bpm volledig CO2-afhankelijk. De staffels worden ieder jaar op een inflatiemanier bijgesteld, maar Wiebes heeft bovendien een grotere vaste voet van € 350 ingevoerd (was € 175), zodat de fiscus is verzekerd van een fijne opbrengst. Vervolgens geldt er een bedrag per gram CO2, dat in stappen oploopt. Tot 2020 blijven de bedragen gelijk, maar de CO2-grenzen gaan in stapjes omlaag. Officieel is hierin een voorzichtige daling van de BPM verrekend, maar omdat men uitgaat van een verdere daling van het officiële verbruik van de gemiddelde auto, is dat erg lastig te checken. Pas achteraf zullen we weten of deze voorspelling reëel was. Voor PHEV's komt overigens een aparte BPM-tabel. Deze auto's worden hierdoor zo duur, dat de verkopen volgend jaar flink zullen dalen.
BPM TARIEF 2017
Vaste voet | € 350 |
Schijf 0 (0-76 g/km) | € 2 per gram |
Schijf 1 (77-102 g/km ) | € 66 per gram |
Schijf 2 (103-150 g/km) | € 145 per gram |
Schijf 3 (151-168 g/km) | € 238 per gram |
Schijf 4 (>168 g/km) | € 476 per gram |
Een dieselauto kost € 86 per gram boven de 65 g/km extra.
VOORBEELD: Benzineauto met nettoprijs van 25000 euro
CO2 | 2016 | 2017 |
100 g/km | € 32.348 | € 32.339 |
130 g/km | € 35.738 | € 36.531 |
160 g/km | € 40.033 | € 41.811 |
VOORBEELD: Dieselauto met nettoprijs van 35000 euro
CO2 | 2016 | 2017 |
95 g/km | € 46.523 | € 46.710 |
120 g/km | € 51.179 | € 51.949 |
145 g/km | € 56.440 | € 57.741 |
Al enkele voor 2017 bekend gemaakte prijzen:
Mini One: 20.571 euro (was 19.990 euro)
Renault Kadjar TCe 130 Life: 26.190 euro (was 25.390 euro)
Peugeot 3008 Access 1.2 PureTech: 29.050 euro (was 28.570 euro)
BMW 318i: 36.750 euro (was 35.974 euro)
BMW 218d Active Tourer: 37.460 euro (was 36.399 euro)
Volvo V90 D3 Momentum: 51.295 euro (was 50.495 euro)
Volvo XC90 T8 Plug-in Hybrid Momentum: 80.495 euro (was 78.495 euro)
BMW X5 xDrive 30d: 85.793 euro (was 82.370 euro)
BMW X5 xDrive 40e iPerformance: 91.985 euro (was 81.000 euro)
BMW 740i: 102.399 euro (was 99.437 euro)
Niet alle auto's worden even zwaar getroffen. Veel relatief zuinige auto's zullen niet of nauwelijks in prijs wijzigen. De Renault Twingo bijvoorbeeld wordt maar een tientje duurder.
Zelf de BPM berekenen? In de AutoWeek BPM Calculator zijn alle BPM-tarieven tot 2020 verwerkt. Kies bij 'datum 1e toelating' een datum die valt in het te berekenen jaar.
MRB
Valt de BPM voor nieuwe auto's wat tegen, aan de kant van de motorrijtuigenbelasting zit een kleine meevaller. Voordeel: deze is voor iedereen, ook als je geen nieuwe auto koopt. De motorrijtuigenbelasting is de afgelopen jaren iets gestegen; dit is ook om voor te bereiden op een mogelijke kilometerheffing met de vluchtheuvelvariant. Dat wordt volgend jaar iets gecompenseerd; de MRB daalt met twee procent voor alle auto's. PHEV's onder de 50 g/km houden volgend jaar het halve tarief, maar er mag geen kilocorrectie meer worden toegepast voor de accu's. In 2019 geldt het normale tarief, maar mag er weer wél een kilocorrectie van 300 kg worden toegepast. Dieselauto's die de Euro 5-norm met hun roetuitstoot niet halen (5 mg/km), krijgen een mrb-verhoging van 15 procent, maar die gaat pas in 2019 in.