Nieuwe Audi Q5 raast als SQ5 over de 'Ring
Uit de veren en in de veren op het circuit
De Nürburgring-Nordschleife is en blijft voor autofabrikanten een van de beste plekken om de sportieve kwaliteiten van hun nieuwe modellen aan de tand te voelen. Audi werkt aan een nieuwe generatie Q5 en het is dan ook niet heel verwonderlijk dat de nieuwe Audi SQ5 op het ruim twintig kilometer Duitse circuit tegen de lamp is gelopen.
De huidige generatie Audi Q5 draait mee sinds 2016 en dus heeft het management in Ingolstadt al jaren geleden opdracht gegeven om een nieuwe Audi Q5 te ontwikkelen. We hebben je de nieuwe Audi Q5 al eerder in ingepakt testkostuum opgediend en ditmaal kunnen we je de sportievere Audi SQ5 voorschotelen. Die sportieve topversie is namelijk tijdens testwerk op de Nürburgring-Nordschleife voorbij de lens van onze spionagefotograaf gereden.
De nieuwe Audi Q5 en SQ5 komt op een doorontwikkeling van het platform van de huidige generatie Q5 te staan. Dat is niet de MQB-basis zoals je die onder veel modellen van de Volkswagen Group vindt, maar het MLBevo-platform dat ook onder auto's als de A4 zit. De nieuwe Audi Q5 krijgt geen volledig elektrische versie. Daar heeft Audi immers de Q6 e-tron voor bedacht die later verschijnt. Net als van de huidige Q5 komt er zeer waarschijnlijk ook van de nieuwe een Q5 Sportback-variant met een sterker aflopende daklijn.
Wat je aan motoren van de nieuwe Audi Q5 kunt verwachten? Reken op mild-hybride benzinemotoren en een of meerdere plug-in hybride versies. De tot voor kort leverbare Audi SQ5 had in Nederland een 341 pk sterke 3.0 TDI - een V6 - onder de kap. In 2017 begon de SQ5 zijn bestaan hier overigens met een 3.0 TFSI benzinemotor, compleet met 353 pk krachtige V6. Of de nieuwe SQ5 weer een dieselmotor krijgt? We verwachten het niet, maar zeg nooit nooit.