Nieuwe Audi Q5: hier enkel als plug in-hybride

Nauwelijks groter dan huidige

99 reacties

Video

Begin 2025 staat de derde generatie van de Audi Q5 in de showroom. Hij oogt als een kleinere versie van de Q8 e-tron, maar de Q5 is niet elektrisch. Het is de eerste SUV op het Premium Platform Combustion, waarop onlangs de nieuwe A5 al debuteerde. De aandrijflijn kennen we al min of meer; vooral het in- en exterieur zijn volledig nieuw.

Highlights Audi Q5

  • Hier alleen als plug-in
  • SQ5 gaat aan ons voorbij
  • Vrijwel even groot als huidige

Audi gaat altijd vrij behouden te werk als het op vormgeving aankomt. Veel modellen houden door de decennia heen een herkenbaar silhouet, zoals we dat ook al zagen bij de overgang van de eerste Q5 uit 2008 naar de tweede in 2016. We zijn nu weer acht jaar verder, hoogste tijd voor een nieuwe. De licht golvende taillelijn van de tweede generatie maakt plaats voor een strakker design en de raampartij is meer in lijn met die van de Q8. Vanuit de voor- en achterportieren dijt het koetswerk flink uit in de spatborden en zorgt aan de achterkant voor stevige heupen. Geen revolutie, maar toch nieuw, modern en in elk detail anders.

Communicerende, interactieve achterlichten

Het front wordt nog altijd gedomineerd door de bekende single frame-grille. De motorkap is aan de voorkant hoger en dat geeft de neus een forsere aanblik. De koplampunits ogen zwart en herbergen uiteraard de nieuwste trend in ledtechnologie. Afhankelijk van de uitvoering kent de dagrijverlichting acht verschillende weergavemogelijkheden. Aan de achterkant is het lichtfestijn zo mogelijk nog groter, met zes oled-panelen die samen uit 266 segmenten bestaan en een lichtbalk over de volle breedte. De lichten kunnen in zekere zin communiceren met achteropkomende verkeer en die bestuurders zelfs waarschuwen. Dit gaat onder meer via car-to-x-communicatie.

Audi Q5

Alleen als plug in, ook SQ5 krijgen wij niet

Tijdens de eerste kennismaking in München zien we als basismotoren de 2.0 TFSI en 2.0 TDI, beide als mild hybrid. Daarnaast is er de SQ5 met een V6 TFSI, goed voor 270 kW/367 pk. Deze gaan alle drie aan onze neuzen voorbij, voor de Nederlandse markt wordt het logischerwijs de plug in-hybride. Daar zijn nog geen gegevens van beschikbaar, dus pakken we die van de huidige Q5 PHEV erbij: de 50 en 55 TFSI e quattro met respectievelijk 220 kW/299 pk en 270 kW/367 pk systeemvermogen. De elektrische actieradius uit het 14,4 kWh (bruikbaar) metende accupakket bedraagt voor de huidige Q5 plug-in 62 kilometer. Wellicht krijgt de nieuwe een iets grotere accu en een rijbereik dat richting de 100 km gaat, maar verder kunnen we dus nog weinig zeggen over de technische specificaties van de Q5.

Schermrijk dashboard

Geen rechtopstaand megascherm in de nieuwe Q5, maar wel een interieur dat veel weg heeft van de nieuwe A5 en A6 e-tron die we hier onlangs voorstelden. De digitalisering zet verder door. Als bestuurder kijk je uit op een gebogen, panoramisch display dat als het ware om je heen gebouwd zit. Het bestaat uit een 11,9-inch groot scherm direct achter het stuur dat optisch één geheel vormt met het 14,5-inch grote scherm centraal op het dashboard. Het systeem wordt via over-the-air-updates (OTA) constant geactualiseerd. Aan de passagierszijde zien we nóg een scherm, dat 10,9 inch meet en optioneel leverbaar is. Tijdens het rijden is dit voor de bestuurder niet afleesbaar. Het interieur zelf is met oog voor detail en met smaak vormgegeven. Het bestaat uit prachtige materialen en vormt daarmee een heerlijke werkplek. De Nederlander Mattijs van Tuijl is verantwoordelijk voor dit concept en de uitwerking ervan.

Audi Q5

Sportback in de pijplijn

De lengte neemt met 3,6 centimeter toe, waarmee de Q5 nu bij 4,71 m lang is, een verwaarloosbaar verschil. Dat komt onder meer tot uiting in het formaat van de bagageruimte, die 465 liter blijft bij de plug-in. De achterbank is verschuifbaar en uiteraard neerklapbaar om het laadruim te vergroten. Onlangs lieten we al de eerste spionagebeelden zien van de nieuwe Q5 Sportback, die volgend jaar zijn debuut maakt. De nieuwe Audi Q5 wordt, net als voorheen, in Mexico gebouwd. Marktintroductie zal in het eerste kwartaal van 2025 zijn, bestellen kan hoogstwaarschijnlijk al eerder.

Audi Q5
Audi Q5Audi Q5Audi Q5Audi Q5Audi Q5Audi Q5Audi Q5Audi Q5Audi Q5Audi Q5Audi Q5Audi Q5Audi Q5Audi Q5Audi SQ5Audi SQ5Audi SQ5Audi SQ5Audi SQ5

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (99)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.