AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Nieuw leven voor Austin?
Productie MG TF en ZT binnenkort hervat
1
Nanjing Automobile uit China heeft vorige week MG Rover gekocht. Omdat de rechten voor de merknaam Rover bij het eveneens Chinese SAIC liggen, overweegt Nanjing de naam Austin af te stoffen.
Nanjing Automobile uit China heeft vorige week MG Rover gekocht. Omdat de rechten voor de merknaam Rover bij het eveneens Chinese SAIC liggen, overweegt Nanjing de naam Austin af te stoffen.
Nanjing Automobile sloot vorige week een overeenkomst over de overname met MG Rover. Met de transactie zou een bedrag zijn gemoeid van zo'n 80 miljoen euro. Nanjing wil met MG Rover 200.000 auto's per jaar in China gaan verkopen. De beer op de weg is dat het Chinese SAIC-concern - dat enkele malen zeer dicht bij een overname van het Britse merk is geweest – de merkrechten op de Rover 25 en 75 heeft. De rechten op de 45 liggen bij Honda, die er geen afstand van wil doen. Om problemen met hun Chinese collega's te voorkomen heeft Nanjing Automobile nu het plan opgevat om voor de Chinese markt auto's onder de naam Austin op de markt te brengen.
Austin beleefde zijn zwanenzang in 1990; toen stonden de Maestro, Montego en Mini op het leveringsprogramma. De Mini en de stationwagenversie van de Montego leefden vanaf toen voort onder de merknaam Rover.
Austin beleefde zijn zwanenzang in 1990; toen stonden de Maestro, Montego en Mini op het leveringsprogramma. De Mini en de stationwagenversie van de Montego leefden vanaf toen voort onder de merknaam Rover.
MG TF en ZT komen terug
Nanjing Automobile belooft binnen afzienbare tijd de productie van de MG TF en ZT in Groot-Brittannië te hervatten. Op den duur zullen volgens de Chinese plannen 5 MG-modellen in dat land worden geproduceerd. Binnen 5 jaar tijd moeten 80.000 MG's per jaar van de band rollen. Of die auto's in Longbridge zullen worden gemaakt, is nog niet duidelijk. Nanjing kijkt in de buurt van Birmingham naar alternatieven.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Guilty Pleasure
Michiels voorliefde voor rampenbakken leidt nog een keer tot een Austin Allegro
Achtergrond
Bij de Metro van 1982 werd de naam MG er ook al met de haren bijgesleept
Nieuws
Austin Twelve-Four (1936) - In het Wild
Austin Mini 1000 Special (1990) - Klokje Rond Klassiek
Achtergrond