Niet alleen Chinezen zagen iets in de VW Santana, Stephan heeft 'm als guilty pleasure

Klopt als vierdeurs

Volkswagen Santana

Dit keer brengt Stéphan Vermeulen in ‘Guilty Pleasure’ een auto ter sprake die hij misschien beter voor zichzelf zou kunnen houden. Hij zag wel wat in de Volkswagen Santana, die destijds door het publiek maar moeilijk werd begrepen. Het leek een Passat met kont en was zo eigenlijk een soort Audi 80.

Ik vond de Volkswagen Passat B2 als hatchback één van de lelijkste auto’s van de jaren 80. De Variant ging nog wel maar vijfdeurs hatchbacks in de middenklasse er elegant uit laten zien, was iets wat de Fransen beter in de vingers hadden, zullen we maar zeggen. Toen zag ik echter voor het eerst een Santana. Een zeldzaamheid op de Nederlandse wegen, en de proporties leken veel beter te kloppen dan die van de vijfdeurs. Dat was echt een auto met afgehakte kont, terwijl juist dat nooit eerder op de grootste Volkswagen van die tijd vertoonde uitsteeksel zo goed paste bij het hoekige design. Bovendien had de Santana Scirocco-achtige lichten.

De achtersteven was zo’n typische aangeplakte kofferbak volgens de ‘kind-tekent-auto-gedachte’. Hij was hoger dan de achterkant van de Audi 80 waarmee hij niet alleen de techniek deelde, maar waarop de sedan ook erg veel leek. Vreemde aanpak van Volkswagen trouwens, want je zou denken dat het merk door de andere benaming de auto hoger in de markt zette dan de Passat. Toch kon je ook vrij lichte krachtbronnen krijgen in de vierdeurs-Passat, waarmee de opper-Volkswagen zich noch van de Passat, noch van de Audi 80 onderscheidde. Had er dan een Passat met kapsones van gemaakt met minimaal de 1,8-liter viercilinder en verder natuurlijk de vijfcilinder, maar naast deze motoren waren er ook een 1.3 en een 1.6.

Van marketing hadden ze destijds nog niet zo veel begrepen. Niet dat die de Santana betere verkoopcijfers had bezorgd, maar wel had marketing voor meer duidelijkheid en een exclusief tintje kunnen zorgen. Hoewel, dan was hij nog weer meer in het vaarwater van de Audi 80 gekomen. Ze zaten klaarblijkelijk ook in Wolfsburg met het model in de maag, want uiteindelijk besloten ze de Santana na de facelift van 1985 maar gewoon Passat te noemen. De Santana werd wat hij feitelijk altijd al was, een Passat sedan. Behalve in China, want daar bleef de praktische vierdeurs onder de naam Santana tot 2012 in productie. Was ik zo’n veertig jaar geleden toch echt niet de enige die wat in de hier zo geflopte auto zag! 

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.