AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Nederlandse elektrische auto in 2010
21
In Heerlen werkt Duracar aan de Quicc, een elektrisch aangedreven bestelauto waarvan in 2010 de serieproductie start.
Elke zichzelf respecterende autofabrikant begint na te denken over een elektrische auto. Het Nederlandse Duracar ligt met de Quicc op voorsprong want die hopen in 2010 al te starten met serieproductie.
Op het moment is er al een rijdend prototype en voor het einde van het jaar moeten vijf verbeterde versies op hun wielen staan. Het verbeterde studiemodel wordt zelfs getoond op de Autosalon van Parijs, één van de belangrijkste internationale autobeurzen. Daarna staat er een praktijktest met dertig auto's op de agenda. Wanneer daarvan de resultaten binnen zijn, kan de serieproductie van start. Het bedrijf in Heerlen hoopt er in 2010 10.000 tot 20.000 te kunnen bouwen.
In eerste instantie werkt Duracar alleen aan een bestelauto. Twee jaar na de productiestart hoopt men een personenauto op de weg te zetten. Op het moment is Johann Tomforde, een ontwerper die onder meer werkte aan de Smart, bezig van de Quicc een aantrekkelijke verschijning te maken.
Dit prototype meet 3,35 meter, is 1,69 meter breed en 1,80 meter hoog. Inclusief zijn lithium ion-batterij weegt hij 850 kilo en er is plek voor twee personen. Dat lage gewicht wordt onder meer bereikt doordat de auto geheel is opgetrokken uit thermoplastic. Dat heeft als bijkomend voordeel dat de bouw een minder arbeidsintensief proces wordt.
Volgens zijn scheppers haalt de auto 120 km/u en is er een actieradius van 150 kilometer. De acceleratie van 0 naar 50 km/u gaat in zeven seconden en vanuit stilstand naar 100 km/u gaat in twintig seconden. Per honderd kilometer verbruikt de Quicc één euro aan energie. Als dat de toekomst niet heeft...
Lees ook
Autotest
Test: Opel Grandland Electric Long Range - Enorme accu is een zwaar medicijn tegen actieradiusstress
Duurtest
Zo komt de BMW 2-serie Active Tourer uit de 100.000 kilometertest
Achtergrond
In de jaren 70 probeerde Porsche de 911-rijder al aan de (half-)automaat te krijgen
Autotest
Elektrische auto's zijn al zwaar, hoe zijn de rijeigenschappen als je ze helemaal vol laadt?
Achtergrond