AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Nederlandse autoverkopen in de lift
54
In andere landen is het kwakkelen voor de autofabrikanten, maar de Nederlandse markt geldt tegenwoordig als een lichtpuntje voor de industrie. Ook in oktober stegen de verkopen namelijk flink ten opzichte van diezelfde maand in 2009.
In de maand oktober van 2010 zijn er in totaal 43.920 nieuwe personenauto's geregistreerd in Nederland. Dat is 23,3 procent meer dan in dezelfde periode in 2009 toen er 35.617 auto's werden geregistreerd. Dat blijkt uit cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en RDC.
Gedurende het hele jaar zijn de autoverkopen al boven verwachting. Voorzichtige prognoses gingen voor dit jaar uit van ongeveer 400.000 verkochte auto's, maar inmiddels staat de teller nu al op 434.604 exemplaren. Vorig jaar werden in de periode tot en met oktober 351.795 auto's verkocht, wat een stijging van 23,5 procent betekent.
Voor 2010 is de verkoopprognose voor het hele jaar nu bijgesteld naar 480.000 stuks.
Toch is het niet allemaal hosanna voor de autodealers. De verkochte auto's komen namelijk in toenemende mate uit het A- en B-segment, gedeeltes van de markt waar de winstmarges klein zijn.
Gedurende het hele jaar zijn de autoverkopen al boven verwachting. Voorzichtige prognoses gingen voor dit jaar uit van ongeveer 400.000 verkochte auto's, maar inmiddels staat de teller nu al op 434.604 exemplaren. Vorig jaar werden in de periode tot en met oktober 351.795 auto's verkocht, wat een stijging van 23,5 procent betekent.
Voor 2010 is de verkoopprognose voor het hele jaar nu bijgesteld naar 480.000 stuks.
Toch is het niet allemaal hosanna voor de autodealers. De verkochte auto's komen namelijk in toenemende mate uit het A- en B-segment, gedeeltes van de markt waar de winstmarges klein zijn.
Best verkochte merken in oktober 2010
De vijf best verkochte merken in oktober 2010: 1. Volkswagen (aantal: 5.313, marktaandeel 12,1%), 2. Toyota (3.705, 8,4%), 3. Peugeot (3.270, 7,4%), 4. Skoda (3.251, 7,4%) en 5. Renault (3.235, 7,4%).
De vijf best verkochte merken in oktober 2010: 1. Volkswagen (aantal: 5.313, marktaandeel 12,1%), 2. Toyota (3.705, 8,4%), 3. Peugeot (3.270, 7,4%), 4. Skoda (3.251, 7,4%) en 5. Renault (3.235, 7,4%).
Best verkochte modellen in oktober 2010
De vijf best verkochte modellen in oktober 2010: 1. Volkswagen Polo (aantal: 2.751, marktaandeel: 6,3%), 2. Skoda Fabia (2.137, 4,9%), 3. Peugeot 107 (1.587, 3,6%), 4. Fiat Punto (1.324, 3,0%), en 5. Citroën C1 (1.321, 3,0%).
De vijf best verkochte modellen in oktober 2010: 1. Volkswagen Polo (aantal: 2.751, marktaandeel: 6,3%), 2. Skoda Fabia (2.137, 4,9%), 3. Peugeot 107 (1.587, 3,6%), 4. Fiat Punto (1.324, 3,0%), en 5. Citroën C1 (1.321, 3,0%).
Gegevens: Bovag/RAI en RDC
Lees ook
Opvolger plug-in pionier tegen populairste PHEV van nu: Mitsubishi Outlander PHEV vs. Skoda Kodiaq
Nieuws
Snelste Golf op Ring en 50 jaar GTI: daarom komt Volkswagen Golf GTI Edition 50 wel naar Nederland
Nieuws
'Ook voor EV's is MRB op basis van gewicht heel logisch'
Nieuws
Citroëns met gevaarlijke airbag mogen wettelijk gewoon doorrijden
Nieuws