'Nagare Flow' voor volledig nieuwe Mazda 5

Mazda 5
Hij is misschien een beetje aan de aandacht ontsnapt door al het nieuws in Detroit, maar er staat echt een nieuwe Mazda 5 op stapel. We kunnen de auto voor het eerst 'levend' bewonderen op de Autosalon van Geneve in maart, maar Mazda heeft nu al de eerste foto's en informatie vrijgegeven.
Op het eerste gezicht valt de nieuwe 5 vooral op door z'n kenmerkende vormgeving. De neus is netjes in lijn met de nieuwe 3 en de 6, maar écht onderscheidend is de 5 aan de zijkant. Mazda noemt de vloeiende lijnen over de flanken onderdeel van de 'Nagare Flow'-ontwerpstrategie, maar de rondingen schijnen ook echt nut te hebben. Zo helpen ze om de lucht optimaal langs te koets te geleiden, waardoor de nieuwe 5 een lagere luchtweerstand heeft. En dat helpt weer mee om een gunstig brandstofverbruik te halen. Dat klinkt allemaal mooi, maar wij hebben nu al medelijden met de plaatwerker die deze auto na eventuele blikschade weer strak moet maken...
Op praktisch gebied gaat de nieuwe 5 door op de weg die het huidige model al bewandelt. De dubbele schuifdeuren keren terug en ook het bekende Karakuri-systeem blijft behouden. Die naam gebruikt Mazda om aan te geven dat je de achterste vijf stoelen in deze zevenzitter met minimale moeite plat kunt leggen.
Mazda belooft dat de nieuwe 5 een echte rijdersauto is, en om dat te bereiken wordt de 5 onder meer leverbaar met de nieuwe 2,0-liter DISI-benzinemotor met directe inspuiting. Die motor kennen we al uit de 3 en is ook in de 5 standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak en voorzien van i-stop, het start/stopsysteem van Mazda. Naast die tweeliter verschijnt er ook nog een 1.8, maar over eventuele dieselversies rept Mazda nog met geen woord.
Na de officiële onthulling op de Salon van Genève duurt het nog even voordat Nederlanders met de nieuwe 5 kunnen gaan rijden, want hij staat pas rond de herfst in de vaderlandse showrooms.

Lezersreacties (128)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.