Morgan Midsummer: Gelimiteerde elegantie
Het beste van twee werelden
Het Engelse Morgan en het Italiaanse Pininfarina hebben elkaar gevonden. Maak kennis met de Morgan Midsummer: een exclusieve combinatie van Engelse charme en Italiaans design.
In het hoekje van autoland waar de rijksten der aarde het genoegen hebben te mogen winkelen heeft Morgan een nieuw model geparkeerd: de Midsummer. De Morgan Midsummer is een tot vijftig stuks gelimiteerd model dat in nauwe samenwerking met het Italiaanse designhuis Pininfarina tot stand is gekomen. De Midsummer is net als de Plus Six gebouwd rond het aluminium CX Generation-platform van Morgan en heeft net als die auto een geblazen zes-in-lijn van BMW in het vooronder. Dat is echter niet de grootste attractie van de Midsummer, dat is namelijk z'n vormgeving.
Vanuit elke hoek is de Midsummer een visuele traktatie.
De Midsummer is direct als Morgan te herkennen. Kijk maar eens naar z'n ronde koplampen en de ver uit de koets stekende voor- en achterschermen. De concrete invulling van het ontwerp is echter nieuw. De open roadster heeft twee piepkleine voorruitjes en moet volgens Pininfarina de sfeer ademen van roadsters uit de late jaren 30 en vroege jaren 40. Opvallend is het zichtbare houtwerk. We nemen het waar rond de voorruitjes, maar ook de normaliter lage portiertjes zijn verrijkt met een houten frame. Opvallend is hoe de Midsummer ondanks zijn klassieke lijnen gelijktijdig modern oogt. De auto staat op lichtgewicht 19-inch lichtmetaal dat de Morgan-kenmerkende flinke wielkasten behoorlijk vult. Ook interessant: Morgan heeft bewust gekozen voor banden met een relatief hoge wang ten opzichte van het formaat van het wiel en zegt een vergelijkbare band-wielverhouding op zijn toekomstige modellen te gaan toepassen.
Morgan en Pininfarina benoemen maar wat graag hoeveel werk er in de net 1.000 kilo wegende Midsummer zit. Zo zou het toegepaste houtwerk uit meer dan honderd laagjes teakhout bestaan. En het houtwerk aan de bovenzijde van het dashboard is volgens beide bedrijven opgebouwd uit 126 lagen teakhout, terwijl de delen in de portieren uit 100 lagen bestaat. In totaal is er in elke Midsummer 83 vierkante meter (!) houtwerk verwerkt. De uit aluminium plaatwerkdelen zijn volgens Morgan met de hand geklopt, waar per auto meer dan 250 manuren in is gestoken.
Morgan gaat vijftig exemplaren van de Midsummer bouwen. Die zijn allen al vergeven.