Mitsubishi Pajero verdwijnt
Weer een alleskunner minder
Van enige betekenis voor het nationale wagenpark was de Pajero allang niet meer en de laatste jaren zijn er volgens onze gegevens zelfs überhaupt geen exemplaren meer verkocht, maar de lieveling van marktkoopmannen en paardenliefhebbers is toch verre van onbekend. Wereldwijd speelt het model dan ook een aanzienlijk grotere rol en de Pajero maakte naam door tijdens de Dakar-rally enige malen met groot succes door de woestijn te stuiven. Tussen 1985 en 2007 werd het evenement twaalf keer gewonnen door een Pajero, meldt Mitsubishi trots.
In landen waar de capaciteiten van de Pajero zwaar wegen en nadelen als een torenhoge mrb en een gedateerd interieur niet bof nauwelijks meespelen, blijft de Pajero dan ook gewoon leverbaar. Nederland hoort daar echter niet meer bij en dus staat er binnenkort voor het eerst sinds 1986 geen Pajero meer op het menu. In de afgelopen decennia maakten we kennis met vier generaties, al waren die niet altijd volledig nieuw. De laatste grote update vond plaats in 2006, waarna Mitsubishi het model middels een lange reeks kleine vernieuwingen bij de tijd probeerde te houden.
Met het verdwijnen van de Pajero is de keuze op terreinwagengebied nog kleiner geworden. Wie nog een echte alleskunner zoekt in deze tijden van cross-overs en voorwielaangedreven, hippe SUV's, kan nog bij Toyota terecht voor een Land Cruiser, die vorig jaar een stevige facelift heeft gekregen. Daarnaast heeft Ssangyong een Rexton die in deze categorie past, maar verder is de autosoort eigenlijk uitgestorven. Goed, Land Rover heeft een hele reeks modellen die in het terrein heel ver komen en Jeep heeft zojuist een nieuwe Wrangler gepresenteerd, maar die auto's zijn stuk voor stuk van een ander slag dan de nuchtere, no-nonsense werkpaarden die in het verleden veelal vanuit Japan op ons af zijn gevuurd.