Mini Aceman: altijd elektrisch en tot dik 400 kilometer bereik
Aanzienlijk kleiner dan de Countryman
Maak kennis met de eerste cross-over van Mini die altijd helemaal elektrisch is. Dit is de Mini Aceman, die aanzienlijk kleiner is dan de nieuwe Countryman. De Mini Aceman komt nog dit jaar naar Nederland en perst een bereik van 400 kilometer uit zijn accupakket.
Highlights Mini Aceman
- Tot ruim 400 kilometer elektrisch
- Fors kleiner dan de Countryman
- Komt nog dit jaar
Ruim anderhalf jaar geleden toverde Mini de Concept Aceman uit de hoge hoed. Met dat studiemodel gaf Mini een duidelijk signaal af: er komt een cross-over ónder de Countryman. Je hoefde in 2022 niet bepaald een levendige fantasie te hebben om in de Concept Aceman al een productiemodel te zien. De conceptuele glimmers zijn eraf getrokken en de Mini Aceman is nu helemaal klaar voor de markt. Hij is aanzienlijk kleiner dan grote broer Countryman, maar verschilt ook op technisch vlak behoorlijk van dat model.
Mini Aceman
Allereerst het formaat. Om ruimte te maken voor de komst van de Mini Aceman groeide de Countryman bij zijn laatste generatiewissel aanzienlijk. De inmiddels al derde generatie Mini Countryman groeide in de lengte met 13 centimeter tot 4,43 meter. En de Aceman? Die zit daar ruim onder. De Aceman is met zijn wagenlengte van 4,07 meter weliswaar enkele centimeters groter dan de Concept Aceman, maar is wel maar liefst zo'n 35 centimeter korter dan de Countryman. Om die lengte in perspectief te zetten: de Aceman is 15 centimeter korter dan de al compacte Volvo EX30 en is nagenoeg net zo groot als de allereerste generatie van de Countryman die ruim 14 (!) jaar geleden debuteerde. Achterin de Aceman kun je 300 liter kwijt. Gooi je de achterbank plat, dan kun je 1.005 liter in de Aceman meezeulen.
Het bestaansrecht zit hem uiteraard niet alleen in het feit dat de Countryman voortaan een maatje groter is. Ook de compactere hatchbacks van Mini spelen hierin een rol. Met de nieuwe Cooper E en SE introduceerde Mini vorig jaar een splinternieuwe elektrische driedeurs hatchback op een samen met het Chinese Great Wall ontwikkeld nieuw platform. De 'oude' drie- en vijfdeurs modellen van de Mini hatchback gingen onlangs onder het mes en blijven met designelementen van het nieuwe model én met een nieuwe naam nog enkele jaren aan als benzine-alternatief. Een elektrische vijfdeurs hatchback komt er niet, daarvoor heeft Mini de Aceman bedacht. Zijn wielbasis bedraagt 2,61 meter. Ter vergelijking: de elektrische Coopers hebben 2,53 meter tussen de assen, de Countryman 2,69 meter.
V.l.n.r.: de elektrische Copper, Aceman en Countryman.
Enkel elektrisch
In tegenstelling tot de grotere Mini Countryman die er als Countryman C ook met benzinemotoren is, komt de Mini Aceman er enkel met elektrische aandrijflijnen. Je kunt hem dus echt zien als het iets hogere vijfdeurs alternatief voor de elektrische Mini Cooper E en SE. Net als die hatchbacks is ook de Mini Aceman er voorlopig met twee krachtbronnen. Hij feest begint bij Aceman E met 42,5-kWh accu en een 184 pk en 290 Nm krachtige elektromotor op de vooras. Daarboven staat de Mini Aceman SE. Die heeft een accupakket van 52,4 kWh én profiteert van 218 pk en 330 Nm aan elektrokracht. De Mini Aceman E zoemt in 7,9 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/h en heeft een topsnelheid van 160 km/h. De sterkere Mini Aceman SE heeft slechts 7,1 tellen nodig voor de 0-100-sprint en noteert een topsnelheid van 170 km/h.
Belangrijker dan sprintcijfers: de actieradius. De Mini Aceman E schopt het tot een bereik van 310 kilometer. De Mini Aceman SE met het grotere accupakket moet op een volle accu 406 kilometer kunnen afleggen. Snelladen kan met de Aceman E tot 75 kW. Met de Aceman SE tot 95 kW.
Uiterlijk
De vrij gedrongen ogende Aceman heeft net als de Countryman hoekig vormgegeven koplampen. Overigens nemen in het hele ontwerp meer hoeken en rechte lijnen waar. Kijk maar eens maar de zwarte sierdelen onderin de bumper, of naar de kunststof aankleding rond de wielkastranden. De Mini Aceman staat op 17- tot 19-inch grote wielen, heeft in de portieren verzonken handgrepen en toont op z'n achterklep trots z'n modelnaam. Opvallend zijn de achterlichten, daarin zien we - net als bij meer Mini's tegenwoordig - een verwijzing naar de Union Jack. Wat uiterlijke smaken betreft het Mini de lijnen Essential, Classic en Favoured naar de Aceman gebracht. Als Essential is de Aceman het minst uitgesproken uitgevoerd. De Classic-uitdossing is te krijgen met een in het wit of zwart uitgevoerd dak en in dezelfde 'kleuren' uitgevoerde zijspiegelkappen. De grille van deze variant is in hoogglans zwart uitgevoerd. Bij de Favoured Trim kun je voor het Multitone Dak gaan. Liever een sportiever ogende Aceman? Opteer dan voor de JCW-uitdossing. Die smaak brengt onder meer 'racestrepen', speciaal lichtmetaal en meer zwarte afwerking naar de cross-over.
Vanbinnen volgt de Aceman de elektrische driedeurs Coopers op de voet. Ook hier zien we een groot rond scherm dat dienstdoet als infotainmentdisplay. Het heeft een diagonaal van 24 centimeter. Een head-updisplay is optioneel leverbaar. Geen Mini zonder de mogelijkheid de boel helemaal hip aan te kleden en dus is op dat vlak een boel mogelijk. Daar komt bij dat Mini verschillende Experience Modes heeft bedacht, standen die invloed hebben op de kleuren en de samenstelling van de sfeerverlichting. Ook kun je je eigen foto uploaden die als achtergrond van het infotainmentscherm wordt gebruikt. De meest uitgesproken kleuren van de gekozen foto worden vervolgens op het dashboard geprojecteerd.
Nederlandse prijzen van de Mini Aceman zijn er nog niet.