Mild hybride Fords Puma zijn favoriet bij tweedehands shopper

Maar dat zijn wel mild hybrides ...

Ford Puma

Ford heeft twee keer de naam Puma gebruikt in zijn modellenhistorie. De eerste keer was tussen 1997 en 2001, toen het de naam gebruikte voor een semi-sportieve coupé. Die moest destijds de strijd aan gaan met de Opel Tigra. Sinds 2019 gebruikt Ford de naam Puma voor een cross-over, die zelfs de zware taak op de schouders heeft de Fiesta te vervangen. De Puma bevindt zich op een uiterst verhitte markt, waar de concurrentie moordend is, maar staat zijn mannetje. Op de occasionmarkt is het een vrij populaire auto en zijn kopers vooral geïnteresseerd in een hybride uitvoering, het liefst met een automaat en een beetje een stoer smoeltje. 

Niet de populairste tweedehands Ford

Het mag geen verrassing zijn dat de Puma niet de populairste Ford op de Gaspedaal.nl is. Die eer ging, gaat en zal voorlopig nog wel gaan naar de Focus. Deze strak sturende gezinsbak stond vorig jaar op de zesde plaats van meest gezochte occasions en was verreweg de best lopende Ford. De Fiesta kwam nog het meeste in de buurt, met een notering op de twaalfde plaats. De Puma moest het doen met een 77ste stek. Respectabel, maar niet zo overweldigend als die twee topmodellen, wiens productietijd overigens zo goed als voorbij is. Die andere Ford-SUV, de Kuga, stond overigens op plaats 29. 

(Mild) Hybride doet het uitstekend

Kopers van een Ford Puma hebben hun katachtige SUV het liefst met hybride aandrijving, gevolgd door benzinemodellen. De Puma's die tot nu geleverd zijn hebben overigens hooguit een mild hybride aandrijflijn, full hybrids zijn er tot op heden niet geproduceerd. Blijkbaar zoekt de koper toch op de term hybride omdat die de diverse soorten hybride aandrijflijnen die er zijn op een hoop gooit. De EcoBlue-dieselmotoren tref je amper aan en vallen bij de gemiddelde koper nauwelijks in de smaak. Kijken we naar de diverse opties, dan valt op dat de meeste speurders gaan voor een panoramadak en – hoe kan het ook anders – een trekhaak. Een cross-over SUV met een caravan erachter is zo’n beetje het meest zomerse beeld dat je in 2024 op de weg kunt aantreffen. Schakelen met de hand is ‘uit’ bij de Puma, de meeste kopers willen een automaat.

Ford Puma ST Powershift

Sportieve looks blijven trekken

Volkswagen heeft de R-Line, Mercedes-Benz heeft de AMG-Line en Ford heeft de ST-Line. De stoerdere uitvoeringen van bestaande modellen, waarbij de motoren ongemoeid zijn gebleven. Dikkere wielen, bredere schouders, toffe details in het interieur, maar wel gewoon een fijne EcoBoost-motor voorin. Kopers zijn er gek op. En wil je die looks combineren met een lekker dikke motor, dan is er de Puma ST, zonder de ‘Line’. Wordt er gezocht naar toevoegingen op de naam Puma, dan zijn dit verreweg de populairste.

Ford Puma oud en nieuw

Tweedehands, maar niet te oud

De meest gezochte bouwjaren van de Ford Puma zijn, op volgorde van populariteit, 2020, 2021, 2022, 2023 en 2024. De meer recente bouwjaren zijn dus minder populair, wat ongetwijfeld mede terug te voeren is op de relatief hoge prijs ten opzichte van de meer ervaren uitvoeringen. De meeste kopers hebben een budget tussen de €20.000 en €25.000 en dat is meestal niet toereikend voor occasions uit de meer recente bouwjaren. Tenslotte de lakkleur. Die maakt voor de meeste kopers niet veel uit, maar wanneer er naar wordt gezocht, is en blijft zwart toch favoriet. Een plaatje van een zwarte Puma zit niet ons archief, want de persdemo's die wij tot nu geleend hebben waren vaak blauw. 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.