Met GSi-blok vond Stephan de suffe Kadett sedan een heuse sleeper
2.0i GT
Iedere autoliefhebber heeft wel een guilty pleasure, een auto die hij of zij stiekem leuk vindt, maar dat kan diegene misschien beter voor zichzelf houden. Stéphan Vermeulen heeft een voorliefde voor sleepers, auto’s die bepaald geen dynamiek en snelheid uitstraalden maar toch lekker snel waren. De Opel Kadett sedan 2.0i GT is een van zijn guilty pleasures en hier lees je waarom.
Wat was ik als 7-jarige onder de indruk toen ik voor het eerst de E-Kadett zag! Door zijn gestroomlijnde rondingen was de stijlbreuk met zijn hoekige voorganger gigantisch. In 1984 was dat echt groot nieuws. Net bekomen van de in de windtunnel gladgestreken Audi 100 en Ford Sierra, zag ik als ontluikend autoliefhebber dat nieuwe vormenspel doorsijpelen naar de lagere segmenten. Alles voor een zo laag mogelijke cw-waarde! Tussen de achterwielaangedreven C-Kadett en de nieuwe E-Kadett, net als het tussenliggende model een voorwielaandrijver, zat slechts vijf jaar … het leken er wel twintig! Ik begrijp dat het nieuwe model even slikken was voor wie al jaren Opel Kadett reed en dat waren nogal wat mensen in die dagen. Toch werd ook de Kadett met de ronde vormen gepruimd en bleef hij net als al zijn voorgangers de Nederlandse verkooplijsten aanvoeren. Wij Nederlanders hadden een intense liefde voor de burgermansbak; geen ronding die daarin verandering kon brengen. Voor de echt conservatieve Kadett-rijders, die het druppeltje te avantgardistisch vonden, verscheen er gelukkig ook een sedan.
De truttigste Opel Kadett E, de sedan.
Maar dat model vond ik dan weer niet zo geslaagd. Wie plakt er nu zo’n vierkante kont aan een verder vooral ronde hatchback? Ik werd ouder en ik begon mij meer en meer tot auto-nerd te ontwikkelen. Jaarboeken vol specificaties uit het hoofd leren, moeiteloos pk’s en 0-tot-100-tijden kunnen opdreunen bij het zien van een bepaalde auto ... Zelf rijden moest ik voorlopig nog uit mijn hoofd zetten, maar dromen van snelle acceleraties en hoge topsnelheden kon al wel. Zo viel mijn oog eind jaren 80 op een foto van de Opel Kadett Sedan 2.0i GT. Het model dat zelfs in de folder al rook naar sufgekookte spruitjes en waarbij je denkbeeldig al die gehaakte wc-rolhouder op de hoedenplank zag staan, bleek dankzij de 116 pk sterke motor uit de achtkleps-GSi tot aansprekende prestaties in staat! In gedachten zag ik die brave vierdeurs in de opgegeven acceleratietijd van precies 9 tellen naar 100 km/h knallen. Dat was toen gewoon snel. Het komt allemaal weer boven en ik weet het nu zeker: mijn liefde voor snelle sufferiken vindt zijn oorsprong in deze auto: de Opel Kadett Sedan 2.0i GT!
Een Opel Kadett sedan met de motor van de achtkleps GSi, de 150 pk 16V van de allersnelste Kadett GSi is dan weer niet in het vierdeurs model geleverd.
Signalement
Merk | Opel |
---|---|
Model | Kadett 2.0i GT |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 16.158 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 85 kW / 116 pk bij 5.200 tpm |
Maximaal koppel | 170 Nm bij 2.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 52 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.218 mm / 1.658 mm / 1.400 mm |
Wielbasis | 2.520 mm |
Massa leeg | 970 kg |
Laadvermogen | 470 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 450 kg |
Banden | 185/60HR14Prijzen |
Topsnelheid | 195 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,0 s |