Met €6.500 op zoek naar een compacte auto

Auto's met bekende zusjes

Opel Karl

Vanwege steeds strengere eisen op veiligheids- en milieugebied loont het voor autofabrikanten nauwelijks meer om een compacte auto op de markt te brengen of te vervangen. Ook al bestaan er al vele jaren samenwerkingsverbanden tussen merken om de ontwikkelingskosten ervan te kunnen delen, het zogenaamde A-segment wordt alsmaar kleiner. In deze aflevering van Op Zoek Naar … portretteren we drie voorbeelden van compacte occasions die je in verschillende jasjes kon aanschaffen. Behalve onderstaand trio - waarvoor we een budget van €6.500 hebben - kennen we uiteraard ook de leden van de bekende VAG-drieling Seat Mii, Skoda Citigo en Volkswagen Up, die van de tweeling Nissan Pixo/Suzuki Alto en onder meer die van de broedertwist tussen Hyundai i10 en Kia Picanto.

Ford Ka 1.2 Titanium X - 2014 - 128.563 kilometer - €6.495

De oer-Ka (1997-2008) was een heerlijk, maar roestgevoelig rijijzertje, waar we met enige weemoed aan terugdenken - zeker de SportKa en de StreetKa waren vermakelijk. Voor diens opvolger klopte Ford bij Fiat aan. Resultaat: de tweede generatie (2008-2016) liep samen met de verwante Fiats 500 en Panda van de Poolse band. De iets grotere en in India gebouwde derde generatie Ka+ kon ondanks z’n standaard vijf portieren geen potten breken en werd al snel geschrapt. Wij richten ons dus op de Ka II en komen met ons budget uit bij bijvoorbeeld deze Ford Ka: met z’n spierwitte lak, zwart lichtmetaal en forse dakspoiler lijkt-ie tot heel wat in staat, maar onder het korte motorkapje snort de welbekende viercilinder 1.2 van Fiat, goed voor 69 pk en 102 Nm - waarden die bij een relatief bescheiden toerental worden bereikt.

Net als Ka I én de 500 was de Ka II er alleen als driedeurs (Karl: juist enkel vijfdeurs, 108: drie- én vijfdeurs) en da’s een minpunt bij het regelmatig meenemen van passagiers. Bovendien biedt de Ka de minste ruimte achterin - waarvan de bagageruimte weer profiteert. Eveneens overgenomen van de 500 is de vrij hoge zitpositie en meubilair waarin je meer óp dan ín zit. Je kijkt uit op een speels dashboard, waarvan de pookpositie z’n verwantschap evenmin kan verbloemen. Het rijden is ook al des 500’s en da’s een tikkie jammer. Door de hoge zitpositie krijg je weinig mee van het onderstel, wat dankzij de kwieke motor een botsautootjesgevoel oplevert. De veelgeprezen wegligging van z’n voorganger is verdwenen. Deze Ka is van net vóór de modelupdate. Dat betekent dat ESP, traction control en hill assist nog ontbreken. Wel word je verwend met onder meer een panoramadak. Bovag-garantie kost €595 extra op deze occasion die in z’n tienjarig leven al vijf eigenaren versleet.

 

Signalement

Merk  Ford

Type   Ka 1.2 Titanium X

Bouwjaar       mei 2014

Kilometerstand        128.563

Vraagprijs     €6.495

Waar te koop?          Autobedrijf Peter Boshouwers, Roosendaal

 

Technische gegevens

Motor 4-cil. in lijn, 1.242 cc

Max. vermogen         51 kW/69 pk bij 5.500 tpm

Max. koppel  102 Nm bij 3.000 tpm

Bagageruimte           224 l/747 l

Max. aanhanger geremd     n.b.

Gem. verbruik          1 op 20,4

0-100 km/h    13,2 s

Topsnelheid   159 km/h

Alle gegevens volgens fabrieksopgave

 

Peugeot 108 1.0 e-VTi Active 5-d - 2018 - 108.433 kilometer - €6.495

Na het grote succes van de eerste generatie Citybug (de codenaam van het ontwikkelproject) die uit de Citroën C1, Peugeot 107 en Toyota Aygo bestond, ging men voor de tweede generatie grotendeels op de oude voet verder. Citroën en Toyota gaven hun kleintjes zelfs geen andere naam, Peugeot schoof een nummertje op en kwam alzo met de 108 die inmiddels een groter en gedegener concurrentieveld betrad. Het succes was nu minder enorm, maar alsnog struikel je over gebruikte 108’s, wat de occasionprijzen mooi drukt. Neem nu deze Peugeot 108: dezelfde prijs als de Ka, maar vier jaar jonger, minder kilometers en volgens de RDW afkomstig van de tweede eigenaar.

Hier ronkt onder het kapje een twaalfkleps driepitter van een liter inhoud, die weinig dorst heeft. Zoals aangegeven bij de Ka, was de 108 er als drie- en vijfdeurs. Dit exemplaar heeft er vijf en niet ten onrechte. Want hoewel marginaal, biedt de 108 de meeste ruimte achterin - wat ten koste gaat van de bagageruimte. De Fransman creëert met z’n leuk bekledingsstofje een aardige ambiance, wat niet belet dat het hier en daar duidelijk is dat de 108 met de calculator is ontwikkeld. Geïntegreerde hoofdsteunen, geen toerenteller en uitklapramen achter bijvoorbeeld. De op de Ka ontbrekende veiligheidsvoorzieningen treffen we op de veel jongere 108 wel aan, net als op de Karl.

Op de weg ontpopt de 108 zich als een stabiele metgezel waarmee langere ritten geen straf zijn, maar met z’n lichte besturing, kleine draaicirkel en het levendige motorkarakter voelt hij zich in de drukke stad wellicht toch meer op z’n plek. ’t Is een handig kruip-door-sluip-door-autootje dat enerzijds een stukje volwassener aanvoelt dan voorganger 107, maar anderzijds een hele kluif had aan de i10/Picanto en de VAG-drieling. Ook hier (Bovag-)garantie tegen meerprijs.

 

Signalement

Merk  Peugeot

Type   108 1.0 e-VTi Active 5-d

Bouwjaar       juni 2018

Kilometerstand        108.433

Vraagprijs     €6.495

Waar te koop?          Van Assem Automotive, Zoetermeer

 

Technische gegevens

Motor 3-cil. in lijn, 998 cc

Max. vermogen         50 kW/68 pk bij 6.000 tpm

Max. koppel  96 Nm bij 4.800 tpm

Bagageruimte           196 l/780 l

Max. aanhanger geremd     0 kilo

Gem. verbruik          1 op 26,3

0-100 km/h    14,3 s

Topsnelheid   157 km/h

Alle gegevens volgens fabrieksopgave

 

Opel Karl 1.0 Edition - 2017 - 137.417 kilometer - 6.499 euro

Totdat Chevrolet in 2015 van onze markt verdween deed d Spark het heel aardig , mede dankzij de beschikbare lpg-installatie, waardoor je bijna niet goedkoper nieuw kon rijden. Maar doordat Chevy hier z’n biezen pakte, misten we de opvolger van dat model. Of toch niet? Want de Opel Karl is gewoon een Spark II met enkele detailverschillen en rolde eveneens in Zuid-Korea van de band. Ondanks z’n behoorlijke populariteit was de Karl in ons land geen lang even beschoren. Jammer, want deze kleinste Opel (vernoemd naar de zoon van oprichter Adam) is voor een A-segmenter best volwassen. Voor ons portret maken we gebruik van deze Opel Karl.

Zeven jaar oud en dat betekent nog tot 2029 carrosseriegarantie (108: 2030, Ka: garantie verlopen, want slechts 8 jaar garantie vanaf bouwjaar 2014). Qua lay-out lijkt de motor op die van de Fransman, is echter iets sterker, levendiger, maar ook dorstiger. Het levendige karakter past goed bij het onderstel. De Karl stuurt helder, waarbij het bochtengedrag prima voor elkaar is. Ook als het sneller gaat, is hij koersvast en stabiel. Daarbij is de machine mooi stil en het meubilair (helaas geen hoogteverstelling voor de bestuurdersstoel) comfortabel - voor dat segment welteverstaan. Ook prettig: cruisecontrol is aanwezig. Als enige van dit trio wordt de Karl bestempeld als vijfpersoons. Best opmerkelijk, want qua interieurbreedte achterin is hij duidelijk het krapst, dus die drie achterin moeten zeker niet fors van postuur zijn. De bagageruimte houdt evenmin over, maar met alles plat ga je zomaar de 1.000 liter-grens voorbij. Keurig! Dat is ook de opzet van het dashboard: geen frivoliteiten zoals de andere twee (of de oer-Spark), maar met een herkenbaar Opel-design. Een beetje (meer) kleur zou echter best mogen. En voor wie iets stoerders wil, is er de Karl Rocks. Voor de PH-926-G (twee ex-eigenaren) geldt eveneens: garantie tegen meerprijs.

Signalement

Merk  Opel

Type   Karl 1.0 Edition

Bouwjaar       juni 2017

Kilometerstand        137.417

Vraagprijs     €6.499

Waar te koop?          Little Budget Cars, Tilburg

 

Technische gegevens

Motor 3-cil. in lijn, 999 cc

Max. vermogen         55 kW/75 pk bij 6.500 tpm

Max. koppel  96 Nm bij 4.500 tpm

Bagageruimte           206 l/1.013 l

Max. aanhanger geremd     0 kilo

Gem. verbruik          1 op 20,4

0-100 km/h    13,9 s

Topsnelheid   170 km/h

Alle gegevens volgens fabrieksopgave

 

Met welke compacte auto zou jij door stad en land willen scheuren?

Van dit trio is de Ford Ka het meest frivool en voor een A-segmenter kan dat best. Wel heeft hij de nadelen van de Fiat 500 (meubilair, zitpositie) overgenomen en niet diens grote voordeel (charmant uiterlijk), en is het geportretteerde model in meerdere opzichten het meest ervaren. De Karl is juist z’n tegenpool en nogal serieus van aard. De 108 zit er een beetje tussenin, is goedkoop te berijden, maar kan zijn budgetkarakter hier en daar niet verbloemen. Voor elk wat wils dus, en dan heb je ook nog de VAG-drieling, de Zuid-Koreaanse tweeling, kleins uit Frankrijk (Twingo), Japan (Space Star) en noem maar op. Wat zou jouw keuze zijn?

Lezersreacties (51)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.