Met deze roadsters van €13.000 beleef je ultiem zomergenot

Audi TT Roadster occasion

Aan het aantal reviews te zien, maakte de Op Zoek Naar-aflevering van vorige week waarin we drie gezins-EV’s portretteerden, nogal wat los bij onze lezers. De EV kent zowel (fanatieke) voor- als tegenstanders, dat is duidelijk. Omdat de overgrote meerderheid van ons huidige wagenpark nog uit modellen met verbestaat (logisch natuurlijk), tonen we ditmaal weer ‘ouderwets’ drie benzine-gestookte occasions. En omdat het stralende zomerweer nog aanhoudt, maken we er een mooi open feestje van: drie heerlijke roadsters. BMW Z4, Chrysler Crossfire, Nissan 350Z en Porsche Boxster traden al eens eerder voor het voetlicht, daarom mogen deze week de Alfa Romeo Spider, de Audi TT en de Mercedes-Benz SLK dat doen. We gaan met 13 mille op stap.   

Alfa Romeo Spider occasion

Alfa Romeo Spider 2.2 JTS Exclusive - 2007 - 94.047 kilometer - €12.950 

Ja, want wil je nog een poosje blijven genieten van motorgeluid en de geur van olie en benzine, dan kan dat natuurlijk het beste in een open auto. Als het daarbij ook stijlvol en stoer moet zijn, dan zou de klassieke benaming ‘Alfa Spider’ een kans maken, want zo’n topless Italiaan is beslist geen ‘dameskappersauto’, zoals TT en SLK nogal eens werden geëtiketteerd. Bij een Alfa-specialist vonden we deze Alfa Romeo Spider: de uit Duitsland afkomstige, zilvermetallic gespoten tweezitter heeft een 185 pk-sterke, atmosferische 2.2 JTS onder de motorkap die lekker aan het gas hangt en daarbij een fraaie sound ten gehore brengt (op kruissnelheden evenwel netjes op de achtergrond), maar dat doet in ruil voor een flinke slok benzine. We weten niet hoe lang de S-045-JN al in Utrecht staat, want de advertentiefoto’s tonen verschillende velgen onder de auto! Deze op de 159 gebaseerde Spider is voorzien van een stoffen kap. Het is geen coupé-cabriolet: open rijders nemen deze, zit je liever overdekt, dan zoek je een Brera. Dat houdt in dat de elektrische kap van stof is. Het buitenste gedeelte bestaat uit een aantal brandwerende lagen, terwijl de binnenlaag geluidsisolerend werkt. Kap dicht zorgt voor een gedrongen silhouet, kap open toont het fraaie interieur dat eveneens 159-genen bezit: veel klokjes, geborsteld aluminium.

Alfa Romeo Spider occasion

Maar ook een stoel die niet ver genoeg omlaag kan. Wel zit hij prettig en comfortabel. Dat geldt tevens voor het onderstel: vering en demping zijn lekker stevig, zonder dat het irriteert als je eens rustig wilt toeren. Besturing en schakeling gaan een beetje indirect en dat is jammer. Ook is de Spider in lange doordraaiers weliswaar gewillig, maar in kortere bochten schuift hij over de voorwielen rechtdoor als de snelheid hoog is. Liever sportiever? Zoek dan de prijziger, want jongere 1750 Turbo, terwijl je oren écht worden verwend met de 3.2-V6.   

Alfa Romeo Spider occasion

Signalement

Merk Alfa Romeo
Type Spider 2.2 JTS Exclusive 
Bouwjaar december 2007
Kilometerstand 94.047
Vraagprijs €12.950 
Waar te koop? Automobielbedrijf Van Neerijnen, Utrecht

Technische gegevens

Motor 4-cil. in lijn, 2.198 cc
Max. vermogen 136 kW/185 pk bij 6.500 tpm
Max. koppel 230 Nm bij 4.500 tpm
Bagageruimte 235 l/546 l  
Max. aanhanger geremd 500 kilo
Gem. verbruik 1 : 10,6
0-100 km/h 8,8 s
Topsnelheid 222 km/h

Audi TT Roadster occasion

Audi TT Roadster 2.0 TFSI Pro Line - 2008 - 138.384 kilometer - €12.950

De oer-TT van 1998 was een waar stijlicoon en bereikt zo langzamerhand de klassiekerstatus. Zijn opvolgers werden dikker, stoerder, maar misten toch diens originaliteit. Wat bleef, is dat je - net als bij de Alfa Romeo Spider - moest kiezen tussen roadster en coupé. Wij vonden deze Audi TT: een origineel Nederlands exemplaar met dezelfde vraagprijs als de Italiaan, een half jaar jonger, maar met meer kilometers op de teller én meer paarden onder de kap. Hier worden 200 stuks op de voorwielen uitgestort, afkomstig uit een geblazen tweeliter. Ze maken van de 64-ZR-NB een echt snelle bolide die ook nog eens een stuk zuiniger is. De uitlaatplofjes zijn op het randje van ordinair  en datzelfde geldt voor de wielen. Op papier weet de Audi-krachtbron al met al meer te overtuigen dan de Alfa-machine. Wat de praktijk betreft, kleeft aan een vroege T(F)SI een negatief imago. Gelukkig wordt deze auto inclusief Bovag-garantie aangeboden. 

Audi TT Roadster occasion

Het dameskappersimago heeft deze generatie TT wel afgeschud: zijn rijeigenschappen zijn directer, communicatiever, maar soms ook minder comfortabel dan veel van zijn concurrenten. De eerste eigenaar koos voor de Pro Line-uitvoering. Dat behelst hier onder meer een racy stuurtje dat zich met veel gevoel laat bedienen en sportstoelen die bij stevig bochtenwerk goede zijdelingse steun bieden. Hij/zij koos echter niet voor vierwielaandrijving, zodat bij het betere boenderwerk onderstuur op de loer ligt. Op het gebied van luxe valt er weinig te klagen. Ook hier een elektrische kap en zelfs een elektrisch bedienbaar windscherm.

Audi TT Roadster occasion

Net als de Spider is de TT een pure tweezitter, maar waar de Alfa Romeo achter de voorstoelen nog opbergplek heeft, houdt de TT het bij 250 liter bagageruimte en is een aanhanger niet mogelijk. Het geeft aan dat deze modernere TT primair voor snel rijden is bedoeld, de klassiekere Spider is iets geschikter voor alledag.      

Signalement

Merk Audi
Type TT Roadster 2.0 TFSI Pro Line
Bouwjaar juni 2008 
Kilometerstand 138.384
Vraagprijs € 12.950
Waar te koop? P. Troost Automobielbedrijf, Hellevoetsluis

Technische gegevens

Motor 4-cil. in lijn, 1.984 cc, turbo
Max. vermogen 147 kW/200 pk bij 5.100 tpm
Max. koppel 280 Nm bij 1.800 tpm
Bagageruimte 250 l  
Max. aanhanger geremd n.b.
Gem. verbruik 1 : 12,8
0-100 km/h 6,7 s
Topsnelheid 237 km/h

 

Mercedes-Benz SLK occasion

Mercedes-Benz SLK 200 Kompressor - 2007 - 98.743 kilometer - €11.995

Maar als je dan toch een roadster zoekt voor alledag, waarom dan geen Mercedes-Benz SLK? Immers, die heeft een klapdak (opent in 25 seconden) en is dus cabriolet én coupé tegelijk. Bovendien is deze compacte Benz voorzien van achterwielaandrijving en dat zal zeker sportiever ingestelden aanspreken. 

Net als de oer-TT was de eerste generatie SLK vanaf 1996 een echt designstatement en kreeg hij aanvankelijk eveneens een weinig masculien etiket opgeplakt. Terecht of simpelweg jaloezie? Hoe dan ook, de volgende generaties werden, indachtig de TT, stoerder. Neem nu deze Mercedes-Benz SLK met zijn op de heftige en uitermate kostbare SLR McLaren gebaseerde front. Maar vergis je niet: onder de kap van de 20-XJ-TV snort de basismotor. Dat is een van een mechanische compressor voorziene 1.8 die 163 pk levert en gekoppeld zit aan een handgeschakelde zesbak. Want dat is óók een aspect van de SLK: verreweg de meeste occasions hebben een automaat. Wellicht heeft dit te maken met dat klapdak en wordt een SLK daarom vaker als dagelijks vervoermiddel ingezet dan Spider of TT. Het comfort helpt daarbij.

Mercedes-Benz SLK occasion

Je zit prettig is de SLK, waarbij je het gevoel hebt bijna op de achteras te bivakkeren. Voor je neus staat een uitgebreide cockpit met lekker veel knoppen en schakelaars. Bouwkwaliteit en materiaalgebruik zijn prima. Dan het rijden. Knap is de onderstelafstemming, want comfortabel tegelijk erg communicatief. Je voelt de weg best, maar storen doet dat allerminst, wellicht als gevolg van de stoelplaatsing bij de achteras. Dat en het mooie diepe geluid van de vierpitter doen misschien méér vermoeden dan deze occasion in werkelijkheid is, want de 163 paarden moeten best wat gewicht meetorsen. Het maakt dat de SLK 200 Kompressor een goed in de hand te houden roadster is. Voor wie meer spektakel zoekt, is er een arsenaal zespitters beschikbaar met als ultieme versie uiteraard de SLK 55 AMG met z’n 5.4-V8. 

Mercedes-Benz SLK occasion

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Type SLK 200 Kompressor
Bouwjaar juni 2007
Kilometerstand 98.743
Vraagprijs €11.995
Waar te koop? Bolide Boetiek, Den Haag

Technische gegevens

Motor 4-cil. in lijn, 1.796 cc, mechanische compressor
Max. vermogen 120 kW/163 pk bij 5.500 tpm
Max. koppel 240 Nm bij 3.000 tpm
Bagageruimte 208 l/300 l  
Max. aanhanger geremd n.b.
Gem. verbruik 1 : 11,5
0-100 km/h 7,9 s
Topsnelheid 230 km/h

Welke roadster van 13 mille spreekt jou het meeste aan?

Elk van deze drie roadsters heeft zijn eigen charme. De SLK bezit klapdak en achterwielaandrijving, de TT ontpopt zich als het rijijzer van het trio, terwijl de Italiaan een échte Alfa Romeo Spider is en een meer klassieke beleving biedt. Wat zou jouw keuze zijn? Of toch liever bovengenoemde BMW  Z4 die in een eerdere aflevering jullie favoriet was, de dikke Nissan 350Z, de eigenzinnige Chrysler Crossfire of de Boxster omdat dat nu eenmaal een Porsche is?  

Lezersreacties (71)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.