Met deze nog ingepakte Honda CR-V kun je waterstof tanken
Elektrisch rijden, toch tanken
De Honda CR-V is in Nederland enkel als hybride en als plug-in hybride leverbaar. Ongeacht waar ook ter wereld je voor de huidige CR-V gaat winkelen, in geen enkel geval kun je iets anders in de tank gooien dan benzine. Althans, dat is nu het geval. Op deze foto's zie je namelijk een Honda CR-V die ook waterstof lust.
Honda is al even aan het opwarmen voor de komst van een versie van de CR-V met een brandstofcel. Het merk heeft al zelf aangegeven om dit jaar in de Verenigde Staten een kleine serie van de CR-V te gaan voeren waar je waterstof in kunt gooien. Die elektrisch aangedreven versie van de SUV is door Honda nu zelf in een strak stickervelletje getoond.
De Honda CR-V 'FCEV' of 'Hydrogen' – het is nog niet helder hoe de versie precies gaat heten – heeft bumperwerk dat behoorlijk afwijkt van dat van de CR-V zoals je die in Europa kent. Hij heeft een in tweeën geknipte grille, waarbij het onderste deel is bedeeld met horizontale lamellen. Opvallend is dat de waterstof-CR-V een totaal andere motorkap heeft dan de bestaande versies van de SUV. De kap sluit niet aan op de grille, maar stopt net even eerder. Meer optische verschillen: de Honda CR-V met een voorliefde voor waterstof heeft heldere, kleurloze achterlichten. Nog altijd is niet helder of de Honda CR-V FCEV onze kant op komt. Wél is bekend dat de auto in de Verenigde Staten van de band zal lopen.
De Toyota Mirai en de Hyundai Nexo zijn momenteel de enige waterstofauto's die je kunt kopen. Toyota werkt overigens nog wel aan een tweede model met brandstofcel. Dat wordt een variant van de nieuwe Toyota Crown Sedan, maar die hoef je in Nederland niet te verwachten.