Met de BMW 216 Gran Coupe bespaar je precies 3 euro - Back to Basics
Maar de uitrusting is best oké
Als een bepaalde motorversie door marktomstandigheden lastig te verkopen is in een bepaald land, wordt zo'n versie daar doorgaans gewoon niet gevoerd. Maar niet bij BMW, en dus betaal je door te kiezen voor een 122 pk sterke 216 Gran Coupé precies 3 euro ten opzichte van de 170 pk sterke 220. Wat de simpelste 2-serie Gran Coupe op uitrustingsvlak te bieden heeft, lees je hier.
BMW 216 Gran Coupé - €45.611
BMW heeft de 2-serie Gran Coupé vernieuwd op een manier die sterk lijkt op wat de 1-serie eerder overkwam, alleen neemt het merk bij de 2-serie opvallend genoeg niet het wat misplaatste 'all-new' in de mond. Dat is in het geval van deze uitgebreide facelift volkomen terecht, maar er veranderde wel degelijk veel bij de 2-serie. Met name de achterkant gaat volledig op de schop, maar ook aan de voorzijde is de vernieuwde en duidelijk gemoderniseerde variant goed te herkennen. Het interieur werd ook hier flink strakker, opgeruimder en minimalistischer, met alle voor- en nadelen van dien.
Wat de 2-serie Gran Coupe ook deelt met de 1-serie, is de opmerkelijke situatie rondom de twee basismotoren. De echte basismotor is ook hier een 122 pk sterke krachtbrond die als '16' wordt aangeduid. Die driecilinder doet het zonder elektrohulp en stoot daarom meer CO2 uit dan de nieuwe, stevig mild-hybride aandrijflijn van de 177 pk sterke 220 Gran Coupe. Dat betekent dat er minder bpm over hoeft te worden afgedragen en dus kost de 220 Gran Coupe in Nederland maar 3 euro meer dan de 216. Jawel: drie euro!
Omdat deze rubriek nu eenmaal 'back to basics' heet, gaan we toch maar voor de 216, ook al weten we dat bijna geen enkele klant dat zal doen. De 216 heeft wel één voordeel, en dat is een grotere bagageruimte. Alle elektronica van de 220 snoept achterin maar liefst 70 liter aan ruimte weg, zodat er in de 220 nog maar 360 liter overblijft. Dat scheelt serieus. Zelf schakelen hoeft overigens in geen van beide auto's: ook de niet-hybride 216 heeft standaard een zeventraps automaat.
Zoals we gewend zijn van BMW, is er niet echt sprake van uitvoeringen. Wel is er een M Sport Design-versie, die M-exterieuruitrusting combineert met het standaard onderstel en interieur en een lagere prijs. Daarnaast kun je voor volwaardige M Sportpakketten kiezen en is er een nog altijd aanzienlijke lijst met optiepakketten en losse opties, maar de basisversie heeft dus geen uitvoeringsnaam. Let wel op in de BMW-configurator, die het plaatje standaard opleukt door voor een optionele kleur en optionele wielen te kiezen. Kiezen we op beide vlakken voor de gratis optie, dan staat er een 2-serie op donkergrijze 17-inch-wielen die naar keuze in uni-zwart of uni-wit wordt uitgevoerd. Iedere metallic-tint kost extra, variërend van €1.050 voor zwart, grijs, groen, paars (!) of rood tot €2.845 voor een matte lak. Ledverlichting rondom is uiteraard standaard, maar even uiteraard gaat het om eenvoudiger lichtunits dan bij duurdere uitvoeringen.

Liever zwart dan wit? Ook dat is gratis.
Het interieur van de 2-serie is standaard voorzien van een stoffen bekleding met een aardig motiefje. Elektrisch verstel-, verwarm- en inklapbare buitenspiegels zijn zowaar standaard en dat geldt ook voor een lichtpakket met onder meer 'sfeerverlichting' in de voetenruimte. Op de lijst met standaarduitrusting vinden we ook een regen- en lichtsensor, (niet-adaptieve-)cruisecontrol, een startknop (maar geen keyless entry) en automatische climatecontrol met één zone. Het nieuwe infotainmentsysteem met Operating System 9 en een 'curved display' van 10,25 plus 10,7 inch is ook standaard, zowaar ook inclusief navigatie. Het standaard-audiosysteem lijkt ook in orde, want BMW belooft tien luidsprekers in totaal.
Met die lijst met standaardzaken hebben we ook meteen een goed beeld van wat er allemaal níet op deze auto zit. Dat geldt bijvoorbeeld voor adaptieve cruisecontrol, maar ook voor extra klimaatzones en keyless entry. Minder duidelijk is dat de 2-serie het standaard zonder automatisch dimmende binnen- en buitenspiegel doet en dat je moet bijbetalen voor handigheidjes als een draadloze telefoonlader. Uiteraard geldt dat ook voor alle zaken die van zo'n BMW een echte lekkernij maken, zoals wielen, kleuren, bekledingssoorten, panoramadaken en een nog beter audiosysteem.
De keuze van de auteur
Net als het gros van de kopers ga ik uiteraard voor een 220. Die mild-hybride aandrijflijn heeft wat nadelen, maar over kracht en een lager verbruik voor vrijwel hetzelfde geld hoef ik niet lang na te denken. Omdat we allemaal weten dat dit model in 99 procent van de gevallen in agressief ogende M-trim wordt besteld, ga ik vandaag lekker voor compleet het tegenovergestelde. Het gevaar daarbij is dat ik met een kopie van de eerder samengestelde 1-serie thuiskom, dus we gaan eens voor 'Fire Rot' in plaats van Cape Cork Green. Wel kies ik net als voorheen voor het zilverkleurige lichtmetaal, waarvan de meerprijs met €267 overigens erg meevalt. Een beige interieur is bij dit rood echt bloedmooi, maar kost in combinatie met verplichte sportstoelen wel meteen €1.269 extra. De keuze voor blauwe stof kost de helft en levert dan diezelfde sportstoelen op, dus in de geest van deze rubriek ga ik daar maar voor. De combinatie van het blauw met het rood is gewaagd, maar kan mijns inziens net. Idealiter gaat er ook nog een verchroomde of gepolijste raamomlijsting tegenaan, maar die optie is helaas verdwenen.
Het 'premium pack' biedt voor €1.495 keyless access, een draadloze telefoonlader, adaptieve koplampen en automatisch dimmende spiegels. Een deel van die extra's los bestellen kan niet en dus kom je al snel uit bij dit pakket, dat derhalve ook op mijn virtuele 220 belandt. Stoelverwarming voor €374 doen we ook en tot slot gaat ook het panoramadak van €1.260 in het mandje. Een stevige aderlating, maar dit is één van de laatste BMW's met een glazen dak dat ook echt open kan en dat moet beloond worden.