Mercedes SLK 55 AMG: hetzelfde, maar dan anders
De 5,5-liter V8 onder de kap van de Mercedes SLK 55 AMG is namelijk nieuw. De vorige was goed voor 360 pk, de nieuwe levert 422 pk. Het maximumkoppel is 540 Nm. Daarmee is deze SLK met afstand de sterkste roadster in z'n segment, want de concurrentie komt niet boven 350 pk. De sprint naar 100 km/h kost 4,6 seconden en de topsnelheid is begrensd op 250 km/h.
Ondanks het toegenomen vermogen is het verbruik van de nieuwe SLK 55 AMG flink lager. De nieuweling heeft 8,4 liter per 100 km nodig en de CO2-uitstoot is 195 g/km. Een uitstekende waarde voor een roadster met dit prestatieniveau. De AMG-divisie zet alles op alles om dit te bereiken en monteert daarom een start-stopsysteem, een Eco-modus voor de transmissie en de V8 heeft uitschakelbare cilinderbanken.
Torque Vectoring Brakes
Gelukkig is Mercedes-Benz' performancedivisie het rijplezier niet vergeten. Het uitlaatsysteem heeft bijvoorbeeld een speciale klep die boven 2000 tpm opent en zodoende voor een sportiever geluid zorgt.
Verder zijn er Torque Vectoring Brakes en het AMG Direct Steer System. Het geavanceerde remsysteem geeft het binnenste achterwiel tijdens de bochten kleine remimpulsen, waardoor er meer stuurprecisie en controle is. Het Direct Steer System zorgt voor hogere bochtsnelheden, maar tegelijkertijd parkeert de SLK 55 AMG makkelijker.
Wie dat allemaal nog niet genoeg vindt, kan voor het AMG Handling Pack kiezen. Dat omvat keramische remmen, een differentieel op de achteras, een extra strak onderstel en een fraaier sportstuur.
De Mercedes SLK 55 AMG is te zien op de IAA in Frankfurt. De marktintroductie volgt in januari volgend jaar.