Mercedes-Benz maakt M-klasse vast officieel
De nieuwe M-klasse is 4,80 meter lang, 1,93 meter breed en 1,80 meter hoog. Dat is 24 millimeter langer, 16 millimeter breder en 19 millimeter lager dan z'n voorganger. De wielbasis blijft gelijk: 2,92 meter.
Een interessante toevoeging aan het gamma is de ML 250 Bluetec. Deze heeft een 2,1-liter viercilinder turbodiesel onder de kap, goed voor 204 pk. Die zou een verbruik van 6,0 liter per 100 kilometer kunnen bewerkstelligen, geen geringe prestatie voor zo'n grote SUV. De CO2-uitstoot is 158 g/km, 28 procent lager dan de vorige ML 300 CDI.
Boven de ML 250 Bluetec is er de ML 350 Bluetec, die een 256 pk sterke turbodiesel onder de kap heeft.
De ML 350 bedient de benzineliefhebbers. Het blok schopt het tot 306 pk en 370 Nm. Dit stelt de M-klasse in staat tot een sprint naar 100 km/h in 7,6 seconden. De topsnelheid bedraagt 240 km/h. Het gemiddeld verbruik is daarbij 8,5 l/100 km.
We krijgen later ook de ML 63 AMG voor de kiezen, die over een 5,5-liter VB biturbo benzinemotor met 544 pk beschikt. Eveneens volgt -aan het andere einde van het groene spectrum- een ML 300 Hybrid, die de 204 pk sterke viercilinder turbodiesel combineert met een 22 pk sterke elektromotor.
De Mercedes M-klasse debuteert op de IAA in Frankfurt in september. Al snel daarna (dus voor de jaarwisseling) verschijnt de auto bij de dealers.