Mercedes-Benz CLE krijgt beresterke AMG-versie met stekker

Nieuwe voorlopige topversie

Patent Mercedes-AMG CLE 53 S E Performance
Patent Mercedes-AMG CLE 53 S E PerformancePatent Mercedes-AMG CLE 53 S E PerformancePatent Mercedes-AMG CLE 53 S E PerformancePatent Mercedes-AMG CLE 53 S E PerformancePatent Mercedes-AMG CLE 53 S E PerformancePatent Mercedes-AMG CLE 53 S E Performance

De Mercedes-Benz CLE krijgt er binnenkort een nieuwe plug-in hybride versie bij. Die beloof beresterk te worden, want het is er een waarmee AMG zich heeft bemoeid. AutoWeek kan je die nieuwe plug-in hybride AMG-versie van de CLE exclusief op patentbeeld laten zien. Opvallend: deze stekker-AMG lijkt op termijn een degradatie tot subtopper te wachten.

In de markt voor een Mercedes-Benz CLE? Dan kun je niet alleen uit een Coupé of Cabriolet kiezen, maar ook uit een heel stel motoren. Op de prijslijst van de CLE vinden we de 170 pk sterke CLE 180, de 204 pk krachtige CLE 200, de CLE 300 van 258 pk en de CLE 450 met een vermgen van 381 pk. Verder is er een 313 pk krachtige plug-in hybride, die luistert naar de naam C300e. Daarnaast is er van de CLE Coupé een mild-hybride AMG-versie: de 449 pk sterke mild-hybride CLE 53. Die CLE 53 krijgt een nog sterkere AMG-versie boven zich. Het model krijgt een plug-in hybride aandrijflijn en AutoWeek kan je hem al ruimschoots voor zijn onthulling op patentbeeld laten zien.

Een Mercedes-AMG CLE 53 4Matic, maar dan met laadklep en dus met een plug-in hybride aandrijflijn.

Hoe deze variant precies gaat uitpakken is nog niet helemaal helder. Het is aannemelijk dat de CLE net als de C-klasse ook een AMG 63-versie krijgt, al krijgt die in tegenstelling tot de C 63 S E Performance zeer waarschijnlijk geen viercilinder, maar een plug-in hybride aandrijflijn met een zes- of zelfs achtcilinder. De 63 AMG-modellen herken je van oudsher aan zijn vier enigszins hoekige knalpijpen. De nieuwe AMG-versie van de CLE die AutoWeek heeft opgedoken, heeft echter gewoon vier ronde uitlaateindstukken. Het lijkt er dan ook op dat het model op de patenttekeningen niet de uiteindelijke topversie is. Zien we hier dan niet 'gewoon' de reeds bestaande CLE 53? Dat zou je denken, maar dat is niet het geval. Kijk maar eens goed naar wat er aan de rechterkant van de bilpartij zit. Inderdaad: een laadklep.

De nieuwe AMG-versie van de Mercedes-Benz CLE lijkt een plug-in hybride te worden die na het verschijnen van een eventuele 63 AMG wordt gedegradeerd tot subtopper, maar tot diens komst als topmodel fungeert. We mikken erop dat hij dezelfde 3.0 zes-in-lijn heeft als de bestaande CLE 53, maar daarbij profiteert van plug-in hybride hardware. Voor de samenstelling van de aandrijflijn geeft de Mercedes-AMG E53 mogelijk een goed beeld. In tegenstelling tot de bestaande 53 AMG-versie van de CLE heeft de Mercedes-Benz E-klasse als 53 AMG altijd een plug-in hybride aandrijflijn. Ook daarin treffen we een 449 pk sterke 3.0 zescilinder aan. Die werkt daarin  samen met een elektromotor van 163 pk. Die elektromotor verwachten we eveneens in deze nieuwe plug-in hybride CLE. Dat betekent een systeemvermogen van 585 pk en kortstondig zelfs 612 pk. Het is tot slot nog even de vraag hoe hij gaat heten. De 63-aanduiding bewaart Mercedes-AMG voor de échte topversie. Het zou zomaar kunnen dat de variant op deze patenttekeningen als Mercedes-AMG CLE 53 S E Performance door het leven gaat, maar dat is vooralsnog puur giswerk.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.