Mercedes-Benz CLE onthuld: één model, dubbele rol

Nieuwe naam, bekend gezicht

Mercedes-Benz CLE Coupé en CLE Cabrio
Mercedes-Benz CLE Coupé en CLE CabrioMercedes-Benz CLE Coupé en CLE CabrioMercedes-Benz CLE Coupé en CLE CabrioMercedes-Benz CLE Coupé en CLE CabrioMercedes-Benz CLE Coupé en CLE CabrioMercedes-Benz CLE Coupé en CLE CabrioMercedes-Benz CLE Coupé en CLE CabrioMercedes-Benz CLE Coupé en CLE CabrioMercedes-Benz CLE Coupé en CLE CabrioMercedes-Benz CLE CabrioMercedes-Benz CLE ConvertibleMercedes-Benz CLE ConvertibleMercedes-Benz CLE ConvertibleMercedes-Benz CLE Coupé en CLE CabrioMercedes-Benz CLE Coupé en CLE CabrioMercedes-Benz CLE Coupé en CLE CabrioMercedes-Benz CLE Cabrio

Ziehier: de Mercedes-Benz CLE. Een gloednieuw model met een al net zo nieuwe naam, maar eentje die qua aanpak bekend voorkomt. Hij speelt een dubbelrol, want het is de opvolger van zowel de C-klasse Coupé en Cabriolet als de E-klasse Coupé en Cabriolet.

Mercedes-Benz gaat de laatste tijd met de bezem door enkele hoeken van zijn modellengamma. Zo werden bijvoorbeeld de vorige SL, S-klasse Cabriolet én de Mercedes-AMG GT Roadster opgevolgd door één model: de in 2022 gepresenteerde SL. Een stapje lager in het aanbod stroomlijnt Mercedes de boel eveneens. Waar de C-klasse en E-klasse ieder een eigen Coupé- en Cabrioletversie had, komt er nu één model dat voor beide modellen die rol vervult: de CLE. De Mercedes-Benz CLE wordt nadrukkelijk als CLE Coupé gepresenteerd, maar de Duitsers geven inmiddels foto's van de CLE Cabriolet vrij zonder er ook maar één woord aan te wijden.

Mercedes-Benz CLE Coupé en CLE Cabrio

Mercedes-Benz CLE Coupé.

Vooral veel C-klasse

Het uiterlijk van de Mercedes-Benz CLE is, als Coupé en als Cabriolet, geen enorme verrassing. De CLE borduurt in grote lijnen verder op de tweedeurs C- en E-klasse. Hij lijkt met zijn profiel vooral op de C-klasse Coupé, met de subtiel oplopende raamlijn bij de C-stijl. Ook heeft-ie gewoon twee zijruiten, waar de E-klasse Coupé een bijzonder derde zijruitje had. Het front doet nog het meest aan dat van de C-klasse denken, al heeft de CLE naar het midden toe iets meer geknepen koplampen. Aan de achterzijde is het vooral een evolutie, met de aan elkaar geknoopte achterlichten als een designhint naar de jongste E-klasse.

Binnenin de Mercedes-Benz CLE zou je je zomaar in een C-klasse kunnen wanen, want hij heeft een nagenoeg identieke cockpit. Hier dus geen Superscreen zoals in de E-klasse, laat staan een Hyperscreen. Nee, gewoon de bekende opzet met het uit de middentunnel omhoog stekende centrale infotainmentscherm en daarboven drie ovalen ventilatieroosters. Op het 11,9-inch infotainmentscherm werkt Mercedes' recentste incarnatie van het MBUX-systeem. Voor het stuurwiel tref je, net als in de C- en E-klasse, een 12,3-inch digitaal instrumentarium. Uiteraard is het in de CLE mogelijk om rondom met ledverlichting de boel naar persoonlijke smaak te verlichten.

Mercedes-Benz CLE Coupé

Mercedes-Benz CLE.

Vier- en zescilinders

Hoewel de Mercedes-Benz CLE met zijn uiterlijk vooral veel inspiratie heeft opgedaan bij de C-klasse, is het beslist niet een verkapte C-klasse Coupé. Dat begint al bij de afmetingen: de CLE is met zijn 4,85 m namelijk 10 cm langer dan de C-klasse, maar heeft met 2,86 m net een iets kortere wielbasis. Ten opzichte van de C-klasse Coupé is-ie maar liefst 16,4 cm langer en de CLE is zelfs 1,5 cm langer dan de E-klasse Coupé was.

In tegenstelling tot de auto die je een beetje als de voorvader van de CLE kunt zien, de Mercedes-Benz CLK, is de CLE niet puur op de C-klasse gebaseerd. Destijds hadden de C- en E-klasse nog ieder een eigen basis, tegenwoordig werkt dat meer modulair en dus staat de CLE op hetzelfde MRA 2-platform als de C- en de E-klasse. Dat betekent ook dat er met de aandrijflijnen van alles mogelijk is. Opvallend is dat de Mercedes-Benz CLE direct aan de zescilinder gaat. Daarin volgt hij wat meer de lijn van de nieuwe E-klasse.

Het aanbod begint bij de CLE 200 met een mild-hybride 204 pk sterke 2.0 viercilinder die met EQ Boost tijdelijk nog 23 pk extra levert. Die is er eveneens in combinatie met 4Matic vierwielaandrijving. Een stap erboven staat de CLE 300 4Matic, met een 258 pk sterke versie van die viercilinder met eenzelfde tijdelijke vermogensspurt met EQ Boost. Bovenaan staat vooralsnog de CLE 450 4Matic, met een mild-hybride 3.0 zescilinder van 381 pk die met EQ Boost ook 23 pk extra vermogen erbij krijgt. Dat voorlopige topmodel (er komen nog AMG's aan) schiet in 4,4 seconden van 0 naar 100 km/h. Dieselen kan met de CLE 200d, die heeft een 200 pk (+23 pk EQ Boost) sterke 2.0 mild-hybride vierpitter aan boord. Schakelen gaat altijd met de negentraps 9G-Tronic.

Mercedes-Benz CLE Convertible

Mercedes-Benz CLE Cabriolet.

Meer aspecten die we van de sedans en stationwagons van de CLE kennen? Jazeker. Een meesturende achteras is er ook bij de CLE bij en kan een stuurhoek van 2,5 graden mogelijk maken. Die moet de draaicirkel tot 50 cm korter maken, volgens Mercedes-Benz. Tot een snelheid van 60 km/h sturen de achterwielen in tegengestelde richting om de CLE meer 'lichtvoetig en wendbaar' aan te laten voelen.

In november van dit jaar komt de CLE Coupé op de markt, de CLE Cabriolet volgt volgend jaar. Mercedes-Benz maakt de prijzen in een later stadium bekend.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (54)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.