Mercedes-AMG GLE 63 (S) 4matic Coupé breekt los

Volgens verwachting

Mercedes-AMG GLE 63 4Matic Coupé
Mercedes-AMG GLE 63 4Matic CoupéMercedes-AMG GLE 63 4Matic CoupéMercedes-AMG GLE 63 4Matic CoupéMercedes-AMG GLE 63 4Matic CoupéMercedes-AMG GLE 63 4Matic CoupéMercedes-AMG GLE 63 4Matic CoupéMercedes-AMG GLE 63 4Matic CoupéMercedes-AMG GLE 63 4Matic CoupéMercedes-AMG GLE 63 4Matic CoupéMercedes-AMG GLE 63 4Matic CoupéMercedes-AMG GLE 63 4Matic CoupéMercedes-AMG GLE 63 4Matic CoupéMercedes-AMG GLE 63 4Matic Coupé

In november presenteerde Mercedes-Benz de heftige AMG 63 én 63 S-smaken van de toen kakelverse GLE en nu komt ook diens sportiever gelijnde broer, de GLE Coupé, over die twee AMG-versies te beschikken.

Beide krachtigste smaken van het GLE Coupé-gamma krijgen de inmiddels bekende 4,0-liter biturbo-V8 als krachtcentrale, een achtcilinder die in de 63S nog een stap krachtiger is. In de GLE 63 levert die machine in de basis 571 pk en 750 Nm, maar dankzij het 48V-systeem én Mercedes' EQ Boost-starter-generator zoemt er onder bepaalde omstandigheden 22 pk extra mee. Schakelen gaat middels een AMG Speedshift-transmissie met dubbele koppeling en negen verzetten. Een sprint vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h duurt slechts 4,0 tellen. Zijn topsnelheid: 250 km/h.

Meer is in de wereld van AMG altijd beter en dus is de GLE 63 S met zijn 612 pk en 850 Nm nóg krachtiger dan de reguliere GLE 63. Deze AMG-variant, die eveneens van de 22 EQ Boost-pk's profiteert, dendert in  3,8 tellen naar de 100 km/h en heeft een topsnelheid van 280 km/h. Die topsnelheid is ook haalbaar voor de non-S, al moet je dan bijbetalen voor het Drivers Package.

Vanbuiten zijn de GLE 63's van hun mildere broers en zussen te onderscheiden door hun verchroomde grille met verticale spijlen, een typisch AMG-kenmerk. Ook de nieuwe motorkap met sterke welvingen, het sportiever ogende bumperwerk, de vierkhoekige uitlaateindstukken én het forse 20- tot 22-inch grote lichtmetaal zijn herkenningspunten. Vanbinnen monteert Mercedes-AMG niet alleen sportpedalen, maar ook sportstoelen. Voor het digitale instrumentarium is een nieuw Supersport-thema te kiezen waarin onder meer een G-krachtenmeter en een stopwatch zijn opgenomen.

Andere bekende AMG-kruiden komen in de vorm van adaptieve luchtvering met stabilisatoren (AMG Active Ride Control) die het hellen van de koets tegen moeten gaan. De stuurinrichting is volgens Mercedes-Benz een stuk directer, De Duitsers monteren extra krachtige remmerij én Mercedes-AMG geeft de GLE's een nieuwe rijmodus die via AMG Dynamic Select kan worden gekozen: Race. Ook nu is het 4Matic-systeem in staat om al het vermogen naar de achteras te sturen.

Prijzen en andere specifieke informatie voor de Nederlandse markt, volgt spoedig.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.