Mercedes-AMG GLE 63 (S) 4matic Coupé breekt los
Volgens verwachting
In november presenteerde Mercedes-Benz de heftige AMG 63 én 63 S-smaken van de toen kakelverse GLE en nu komt ook diens sportiever gelijnde broer, de GLE Coupé, over die twee AMG-versies te beschikken.
Beide krachtigste smaken van het GLE Coupé-gamma krijgen de inmiddels bekende 4,0-liter biturbo-V8 als krachtcentrale, een achtcilinder die in de 63S nog een stap krachtiger is. In de GLE 63 levert die machine in de basis 571 pk en 750 Nm, maar dankzij het 48V-systeem én Mercedes' EQ Boost-starter-generator zoemt er onder bepaalde omstandigheden 22 pk extra mee. Schakelen gaat middels een AMG Speedshift-transmissie met dubbele koppeling en negen verzetten. Een sprint vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h duurt slechts 4,0 tellen. Zijn topsnelheid: 250 km/h.
Meer is in de wereld van AMG altijd beter en dus is de GLE 63 S met zijn 612 pk en 850 Nm nóg krachtiger dan de reguliere GLE 63. Deze AMG-variant, die eveneens van de 22 EQ Boost-pk's profiteert, dendert in 3,8 tellen naar de 100 km/h en heeft een topsnelheid van 280 km/h. Die topsnelheid is ook haalbaar voor de non-S, al moet je dan bijbetalen voor het Drivers Package.
Andere bekende AMG-kruiden komen in de vorm van adaptieve luchtvering met stabilisatoren (AMG Active Ride Control) die het hellen van de koets tegen moeten gaan. De stuurinrichting is volgens Mercedes-Benz een stuk directer, De Duitsers monteren extra krachtige remmerij én Mercedes-AMG geeft de GLE's een nieuwe rijmodus die via AMG Dynamic Select kan worden gekozen: Race. Ook nu is het 4Matic-systeem in staat om al het vermogen naar de achteras te sturen.
Prijzen en andere specifieke informatie voor de Nederlandse markt, volgt spoedig.