Mercedes-AMG E Performance: beresterke plug-ins

4-Door Coupé trapt af

Mercedes-AMG GT 4-Door E Performance
Mercedes-AMG GT 4-Door E PerformanceMercedes-AMG GT 4-Door E PerformanceMercedes-AMG E Performance: beresterke plug-insMercedes-AMG C 63 spyshotsSpyshots Mercedes-AMG S-klasse

Dat Mercedes-AMG deels elektrische aandrijflijnen gaat gebruiken voor haar sportieve auto's, is geen geheim meer. Nu is er wat meer over bekend, waaronder de naam van deze deels elektrische versies.

Mercedes-AMG ontkomt vanwege het alsmaar zakkende 'CO2-plafond' ook niet aan elektrificatie, maar maakt van de nood een deugd. Het heeft voor een belangrijk deel dankzij haar Formule 1-team kennis in huis gehaald over het optimaal benutten van elektrokracht voor buitenissige prestaties. Het gaat tot uiting komen in 'E Performance', een nieuw label waaronder Mercedes-AMG haar plug-in hybride krachtpatsers schaart. De Mercedes-AMG GT 4-Door, die we op deze nieuwe foto's zien, bijt het spits af.

Het prototype, gehuld in een speciale E Performance-livery, is vrijwel zeker de Mercedes-AMG GT '73' 4-Door Coupé. Op die sportieve plug-in hybride blikte Mercedes zelf begin dit jaar al vooruit en hij kwam even later voorbij onze spionagefotograaf rijden. Naar verluidt krijgt de 73 4-Door Coupé een systeemvermogen van boven de 800 pk, gegenereerd door de bekende 4.0 biturbo V8 die samenwerkt met een elektromotor op de achteras. Daarmee wordt het in één klap de krachtigste straatlegale Mercedes ooit.

Uiteraard volgen er meer E Performance-versies. Sterker zelfs, nu de nieuwe C-klasseenkel nog met viercilinders leverbaar wordt, rekenen we er al voorzichtig op dat de Mercedes-AMG-versies van de 'C' mogelijk allemaal zo'n E Performance worden. De nieuwe C63 zou de mild-hybride viercilinder combineren met een elektromotor om minstens vergelijkbare cijfers te kunnen neerzetten als de uitgaande C63. Ook een mildere 'C53' zou dat recept volgen. De nieuwe S-klasse ontkomt bij AMG ook niet aan een E Performance-behandeling. Onlangs schoof de Mercedes-AMG S63 (of S73) voorbij met een extra klep voor de laadopening.

Mercedes-AMG meldt dat een aantal van haar werknemers Affalterbach hebben verruild voor het Britse Brixworth om hieraan te werken. Daar zit immers de motorenfabriek van het Formule 1-team van Mercedes en de in Brixworth opgedane kennis wordt gebruikt voor de E Performance-versies. Concreet deelt Brixworth haar F1-expertise op het gebied van "celtechnologie van accu's voor hoge prestaties, maar ook de koeling daarvan. Twee voorbeelden van overeenkomsten tussen de Mercedes-AMG F1 W12 (de nieuwe F1-auto, red.) en de straatlegale performance-hybrides."

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.